Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Väderrapport 2024-04-03

Här i Norrköping en del snö kvar efter nattens oväder. Nollgradigt, solen glimtar fram lite grann. Så pass med is på trottoarerna att det blir icebugs på fötterna senare idag.

Utsikten från balkongen:

Utsikten ner på gatan:

Klart lindrigare än på Gotland där jag tänkt vara idag. Inställda färjor, 4500 hushåll utan ström, upprepade snösmockor. Brrrrrrr! 

Inlagt 2024-04-03 11:54 | Läst 548 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Tur att det är nån som lyssnar på de väder/snövarningar som fanns/finns och agerar därefter! Bra och helt rätt gjort!
Tycker själv att SMHI har ett lite 'knepigt' system för vädervarningar med snö (kanske nederbörd över huvud taget?) Vad jag vet så är orange varning den 'högsta' varningen, som väl börjar med 'gul' varning! Tycker inte det räcker.. Det borde sedan bli 'röd' varning, som en sista och 'värsta' varning för 'nederbörd/snö', där man absolut inte bör bege sig ut i trafiken med egen bil! Man ställer ju till det för så många andra om man halkar snett i trafiken, inte minst för Räddningstjänsten, och övriga trafikanter!
Gul, Orange, och sist Röd varning, då man nästan borde bli bötfälld om man ändå beger sig ut i trafiken.. 🟡🟠🔴
Hälsn!
Svar från Måns H 2024-04-03 18:51
Hur få en varning att ta?

Jag HADE kollat vädret i norska YR som visade kommande kuling och snödrev. OCH finska vågprognosen som sa svår sjögång. OCH visste att det var tämligen slitna sommardäck på bilen. (Har beställt nya på Gotland.) OCH hade ombokningsbar biljett på färjan till Gotland.

Men inte bokade jag om. Det var ju så lugnt i måndags. Jag "tänkte" att med en sjösjuketablett så ska det väl gå.

Då sa ett par bekanta att det blir busväder! Först då började jag tänka på riktigt. Kollade med dottern som ska hälsa på min fru medan jag är borta. Vi enades om att jag åker nästa vecka. Det var ju helt rätt. Och eftersom jag bokade om i tämligen god tid fick jag nya biljetter på tider som passade mig.

Din idé är ju bra. Men att SMHI inte varnar hårdare beror nog delvis på att prognoserna ibland slår fel. Om SMHI varnat och vädret ändå blir körbart så tappar varningarna fort styreffekt.

Tänk om SMHI kunde varna emotionellt och samtidigt ha med att prognosen kan slå fel!
ehrsa 2024-04-03 22:39
Gunnar verkar ha rätt, det tycks finnas 'röd' varning också för nederbörd, tittade nyss på SMHI:s sajt.. Kanske har jag ändå hört det, men undrar nu då, när ska då 'röd' varning anslås.. om inte 'nyss', eller tidigare i vintras på E 22 när det var ännu värre kaos där? Om det 'bara' anslås en orange varning så känns det som att det är bara upp till mig att bestämma om det är lämpligt att ge sig ut i trafiken trots kraftigt snöfall.. Jag tycker det är helt fel! Då blir det kaos, eftersom det 'bara' är orange varning.. Det är ju inte ens 'röd' varning! Och jag har nya däck (kanske), näe det är dags att börja använda den 'röda' varningen också, och eftersom det är 'prognoser' så kan det ju komma varierad mängd snö, DET borde alla förstå! Hörde en meteorolog säga idag att på någon liten ort i det drabbade området nu så hade det kommit 70 cm. snö.. Konstigt i alla fall att man inte använder 'röd' varning, om det nu finns som 'verktyg'.. När ska den annars användas, vid minimum 1 m. snö kanske..?
Hälsn!
mombasa 2024-04-03 23:07
Ja det är väl det där att en varning måste tolkas. Även vid en röd varning finns det alltid någon som ”ska bara åka till…” eller en åkare som låst sig fast vid att lagret numera finns på vägen. Just in time. Not just in case.
Och att blåljus inte alltid finns ett par meter bort. Och en hel del annat.
/Gunnar S
Jodå, SMHI har röd varning. Men det ska till innan den används. Och ett samhälle som fungerar med mantrat ”just in time” vad gäller transporter och annat. ”Just in case” är kanske en bättre inställning när man laborerar med vädereffekter.
/Gunnar S
Svar från Måns H 2024-04-03 23:33
"Just in case" är ju ett mycket robustare sätt att tänka. Inte maxlönsamt på kort sikt men robustare.

Jag läser just nu en SMHI-rapport om dammsäkerhet. Då kraftverksdammarna byggdes tog man till näraliggande data och lade på 10-20 % säkerhetsmarginal. Efter ett dammbrott tillsattes en utredning som i stället utgick från max kända nederbörd över ett stort område, det var i Småland 1947, och då tänkte både SMHI och vattenkraftindustrin om och förstärker nu de dammar som bara inte får brista.