CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Photoshoppa med Affinity Photo! Bussenkel brux bara för nördar.

Affinity Photo är ett alternativ till Photoshop. För fem år sen testade jag Affinity eftersom mitt ägda Photoshop CS6 inte skulle fungera på nästa dator och än värre, att Adobe inte längre låter kunden köpa programmet utan man måste prenumerera. Inget för mig. Affinity kostade då bara 319:- i ett för allt. För ett par år tröttnade gamla datorn, jag köpte ny Mac Mini M1 och fullföljde migrationen till Affinity Photo.

Programmet är på sätt och vis likt Photoshop, men på djupet annorlunda. Inlärningströskeln lika hög. Men nu har jag vant mig.

Häromdan skulle jag leverera en bild på den här elbussen. Bilden var tagen vid Almedalen 2020 i hårt ljus och distraherande bakgrund. Skulle det gå att göra den något lite bättre med Affinity Photo? Jag försökte och visar här hur man kan använda programmet.

Pentax K-1 med Pentax FA 35mm. Arkivbild © Måns Hagberg 2020

1. Jag framkallade DNG-filen i Affinity Photos "Develop" modul. Den motsvarar Adobes Camera Raw. Ute till höger valde jag Lens/Lens Correction/Lens profile och objektiv. Ett klick tog bort den lilla tunnformiga distorsionen. Ibland fipplar jag med vitbalans, svartpunkt mm i läget "Basic", men inte den här gången eftersom exponering mm låg något så när rätt. Klickade "Develop".

Då kommer man till modulen Photo Persona. Affinity kallar sina moduler för "Personas". Dumt tycker jag, men behöver inte ta till Sinnesrobönen för att slippa reta mig på det. 

2. I Photo Persona grundskärpte jag med "Unsharp mask". Av bekvämlighetsskäl har jag en enda, ganska svag, inställning. Klickar Filter/Sharpen/Unsharp Mask/ Radius 1,1 px, Factor 0,3, Treshold 0.  Inställningen är fast och skärpningen lätt att repetera med ett enda klick. Jag brukar köra den 2 gånger innan jag gör någon annan bearbetning och 2-3  gånger i samband med att bilden exporteras som jpg.

3. Nertill var asfalten tråkig. Jag fejkade fram en Baertlingsk (nåja) skugga. Ritade triangeln med Freehand Selection Tool/Polygonal/Radius 100 px och skuggade  genom att välja Layer/ New Adjustment Layer/Brightness Contrast.

4. Stora svarta fönstren var tråkiga. Jag maskade fram dom med Freehand Selection Tool som ovan, men utan ludd, och lyfte fram speglingarna från innerstadens hamnmiljö med insticksmodul Viveza 3 från Efex. Drog i reglaget "Shadows". Sen lite finlir med Brightness/Contrast och "Vibrance", det reglage som i Photoshop heter "Saturation". Båda funktionerna finns på samma plats. Utan Efex skulle det gå att jobba med t ex Curves.

5. Upptill var det svårt att skilja bussen från projektets jättestora eltruck som stod strax bakom. Jag maskade av eltrucken jättenoga och dämpade ner den lite med Brightness/Contrast.

6. Bakgrunden upptill behövde dämpas. Jag maskade av med ca 30 pixlars suddighet och använde sen "Photo Blur" för att fejka kameraoskärpa. Sen lite nermörkning och minskad kontrast med reglaget "Brightness / Contrast". Om bilden bara skulle till Fotosidan skulle jag minskat dokumentstorleken till 2880 x 1920 pixlar och skärpt efter nedminskningen.

7. Sen export till jpg. Affinity Photo har en särskild Export Persona. Men den behövs inte i vanliga fall. Det är bara att klicka File / Export och bestämma namn och destination.

Så här blev bilden.

Pentax K-1 med Pentax FA 35mm. Arkivbild © Måns Hagberg 2020. Efterbehandlad i Affinity Photo.

Liberalernas dåvarande partiledare Nyamko Sabuni åkte med den här bussen! Länk:

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/nyamko-sabuni-akte-elbuss-fran-visby.htm

Och här  en länk om hur man får Affinity att lira med Bridge och Nik Collection. Samt en länk med uppdaterat innehåll om hur man gör enkla ramar i Affinity Photo.

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/fa-affinity-photo-att-lira-med.htm

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/how-to-add-a-border-to.htm

Postat 2024-06-09 13:23 | Läst 202 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Digital hålkamera. Del 2.

World Pinhole Photo Day 2024 inföll söndag 28 april. Då fixade jag till ett pinholeobjektiv på morgonen, testade det på en kompis vid lunch och utsatte så småningom mina högt ärade bloggläsare för resultatet. Länk:

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/digital-halkamera-del-1.htm

Första försöket läckte en hel del ljus. Hålet var inte optimalt för att ge maximal skärpa. Jag är inte säker på att "maximal skärpa" är rätt mål, "konstnärligt mest tillfredsställande oskärpa" vore kanske ett bättre mål, men jag ville ändå testa. Så jag gick hem och gjorde ett nytt försök.

Gör-det-själv är ju själva kärnan i pinholefotorörelsen. Men den som inte vill mecka med DIY kan köpa ett 0,2 mm precisionstillverkat hål i 0,01 mm rostfritt stål, svartbehandlat med 98 % absorption. En nackdel är priset. 113.90 engelska pund motsvarar 1410 kronor. Frakt, tull och moms tillkommer.

https://www.edmundoptics.com/p/200m-aperture-diameter-unmounted-acktar-blackened-pinhole/40621/

Jag använder plåt från läskburkar av aluminium. Den är 0,11 mm tjock, spänstig och ändå formbar. För att göra ett runt, koniskt hål med minsta möjliga effektiva plåttjocklek i själva öppningen tryckte jag hörnet på en instrumentskruvmejsel hårt mot plåtbiten på ett porslinsunderlag. Sen roterade jag plåten med fingret tills det blivit ett mycket litet hål. Med en synål som tolk och en mikrometer mätte jag upp det. Hålet hade blivit cirka 0,25 mm. Det fick duga.

Engelsmännen gör hålet med en nål och slipar på baksidan för att få bort raggiga kanter. Borra? Det krävs ju speciell utrustning och bra handlag för att borra ett så litet hål, men borde inte vara omöjligt för en händig amatör.

*

Här en skiss på olika hål. De tre övre i 0,11 mm plåt, det nedre i 0,o1 mm material.

*

Då hålet var klart monterade jag plåtbiten i en skrotad objektivbajonett. Den hamnade 5, 15 mm innanför flänsen på kamerahuset Pentax har 45,46 mm avstånd mellan fläns och sensor så jag fick en brännvidd om 40 mm. Särskilt mycket kortare skulle inte funka om spegeln ska gå fri.

Och så tätade jag alla ljusläckor och gav mig ut i Norrköpings Industrilandskap. Alla bilder tagna med kamera Pentax K-1, stativ, ISO 100, exponeringskompensation -0,7 och Live View. Med Live View ser man vad man får och exponeringen stämmer.

Bild 1. Dammen som avgränsar Holmens gamla industriområde.

*

Bild 2 ff. Fotopromenad genom områdets "baksida" mot vattenfallet som strilar över kanten.

 

*

Bild 3.

*

Bild 4.

Bild 5.

Bild 6.

Bild 7. Skärpedjupet är ju stort med hålkamera. Här ett test, en vy med två av de otaliga hänglåsen vars nycklar för evigt deponerats i det strömmande vattnet lika suddiga som huset längst bort.

*

Bild 8. Holmentornet sett inifrån området.

Postat 2024-05-12 10:28 | Läst 660 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera