Canalogg

Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Gated Community

"Gated Community" står ju egentligen för ett annat "fenomen", men jag tyckte att bildtiteln ändå kunde passa här eftersom det ändå är vid gaten...

- Väntan på avgång från Flughafen Wien-Schwechat till Stockholm ARN på valborgsmässoafton den 30/4, stränga restriktioner om andningsskydd gällde fortfarande! 

För mig var detta en mellanlandning och transfer från flighten från Hamburg, där ännu de allra sista dagarna av munskyddlagen gällde. Kl. 00:00 på måndag morron 2/5 skulle den restriktionen där upphöra...men kom då Tyskland att vakna upp till ett helt nytt "paradis" den morronen?? Vid tolvslaget infann sig ett helt nytt, fritt Tyskland??

Inte ett uns av flexibilitet eller tillmötesgående noterade jag de tre dagarna jag var i Hamburg - trots att jag hade fått 4:e sprutan och ett covid-test gjort i Hamburg den 28/4 visade negativt resultat!

Jag hade svårt att få luft med munskyddet tight påsatt, jag med min KOL-diagnos från förra året. Ett enda undantag från den hårdnackade inställningen mötte jag: En dam som jobbade vid flygplatsens info-desk, som jag flåsande frågade om hur långt jag hade kvar till min gate, sa generöst på eget initiativ att jag kunde gott och väl ha munskyddet nere om halsen!!

Nåväl, min kortsemester i Hamburg var ändå en positiv upplevelse totalt sett (som vanligt - jag brukar åka dit i a f en gång om året) och bl a jazzklubben Birdland, Gröninger Privatbrauerei, diverse fotoaktiviter och förstås besök hos företagen Meister Camera, Wiese Fototechnik mm.

Den sistnämnda är enligt uppgift från "vanligtvis välunderrättad källa" Hamburgs i särklass bästa kameraverkstad för Leica, Rollei, Sinar etc...

Bilden ovan är den sista på rullen Fomapan 200, den första som jag har provat av detta fabrikat. Jag framkallade i purfärsk D-76 1+1, vid 21° enligt Massive Dev Chart-appen,  och jag är klart impad av detta första försök. En av de första bilderna på rullen, dvs "Colonnaden" blev likaså en positiv överraskning, med bra teckning i skuggor osv. Jag kommer helt klart att prova Fomapan 200 igen! 

Måndag morron, en ny vecka har vi framför oss - fylld av nya möjligheter!! Lev väl och fotografera mera!! 

/Börje 

Postat 2022-05-23 07:55 | Läst 1363 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

ADOX Color Mission 200 - en ny färgfilm på marknaden!

Jag har just fått hem negativen från den nyframkallade filmen ADOX Color Mission 200, 135-36 som just har kommit ut på marknaden. Jag beställde den från Fotoimpex i Berlin, och fick leveransbeskedet att den skulle åter finnas i lager hos dom från ca. mitten mars. 

Det fick bli bl. a. lite bilder från stan (Östersund) och de här färgstarka damerna lät sig fotograferas, om än något motvilligt först. Vågar jag kalla bilden "Gatufoto"? Dvs. som min egen bildtitel, och inte kategorisering av motivet...Hoppas jag inte får "bildpolisen" på mig nu!

Jag upplever denna negativa färgfilm (framkallningsprocess C-41) som har lanserats med "buller och bång" av ADOX och Fotoimpex i Berlin (som vad jag förstår har ensamrätt på att sälja filmen)  att den har en ganska kraftig färgåtergivning, så hög lite väl färgmättnad och samtidigt låg exponeringstolerans - som ju betyder att man måste vara väldigt noga med exponeringen.

Bilderna tog jag med min Leica M4 bestyckad med vidvinkeln Super Angulon 21 mm f/3,4 - M4:an har ju ingen inbyggd exponeringsmätare, så jag mätte hela tiden ljuset med iPhone-appen Lux Meter. Men tydligen är den metoden inte tillräckligt precis, flera underexponerade bilder hade den höga brusfaktorn omkring 30 som indikator på filmens korn i jämförelse med t ex Kodak Portra 160 och/eller bilder tagna med iPhonens kamera som sällan överstiger värden på 10-12, dvs lågt i jämförelse med den här filmen. Bilden ovan som jag visar här har jag bildbehandlat ganska mycket i Photoshop, Camera Raw och Nik Collections Color Efex 4. 

Jag är medveten om att detta är en högst personlig "ovetenskaplig" bedömning - måhända andra kommer till bättre utlåtanden. Tyvärr finns ADOX Color Mission 200 f.n. bara konfektionerad för småbild 135-36 - jag hade gärna velat testa den på 120-spole också. 

I största allmänhet kommer jag säkert som tidigare att oftast fota digitalt när det gäller färgbilder, den analoga tekniken lämpar sig bäst för svartvitt i mitt fall, eftersom jag framkallar svartvit film själv och kan då styra framkallningen på helt annat sätt. Även om "hemframkallning" av färgfilm numera är betydligt enklare än förut vad jag förstår, så fortsätter jag nog att skicka iväg negativ färgfilm till något proffslabb för filmframkallningen!

Det vore intressant att ta del av andras erfarenheter av ADOX-filmen!

/B

 

Postat 2022-03-22 21:23 | Läst 1383 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Bra köp på nätauktion?

  1. jag tycker mej ha gjort en bra affär…köpte denna gamla analogkamera billigt på nätauktion nyligen. Superfint skick, fick paketet idag, och nu ska jag ladda den med en Ilford HP5 och ta lite testbilder i morron…
  2. Kanske framkallar jag filmen redan i morron kväll? 
  3. Mera info kommer!
  4. /B
  5. (varför min text blivit en numrerad lista förstår jag inte - jag har bloggat från min iPad!)

Tillägg till bloggen julafton 2021: …Och så är cirkeln sluten!! se bilden nedan…

Bilden togs troligen sommaren 1951 då jag var tre och ett halvt år...och så började mitt fotointresse!

Jag håller i farsans gamla Zeiss Ikoflex 6x6, som jag hade kvar ända tills jag sålde av alla mina analoga fotogrejer 2008 - den här kameran borde jag ju ha sparat, vid närmare eftertanke. Min mamma Ebba hjälper mig att hålla kameran rätt - hon ville nog inte att jag skulle tappa en så dyr kamera...!

Ytterligare tillägg:

Första bilden: Ilford FP4+, Kodak D-76 1+1 i 11 minuter 20°, avfotograferad m Tamron SP 90 mm f2,8 macro, 5DMk3, Cr2, (iso 640 Bl.8 1/13 sek) samt bildbehandlad i Ps.

OBS: (Jag har precis ersatt den hittillsvarande bilden på bensinmacken Frösövägen 34, 2021, med en nyfotad, nyframkallad och nyscannad bild från nyårsafton/-dagen 2022..., på "skorven" m/s Thomée nere i Badhusparken Östersund)

Det är möjligt att det finns en del att anmärka på (slarvig scanning med mkt dammprickar etc..., reflexen (??) uppe i högra hörnet?), men en nytagen bild ur kameran är det i alla fall.  Och så pjåkigt är det väl inte för ett objektiv tillverkat i maj 1948??

Även denna bild, ("Toppenbild" - inte pga bildkvalitet utan för att den är tagen uppe på toppen av Frösöberget, den högsta punkten i Östersund m.o.) tagen senare på dan...

Det kanske fortfarande finns kvar några dammprickar som borde ha klonats bort?

1/50, Bl.8 - uppe på Frösöberget, där man når Gustavsbergsbacken och den nyare Ladängen, båda med skidlift, och så finns ju där fortfarande Frösötornet med café mm. Tillgängligt med bil, tillräckligt med P-platser för det mesta.

Min bil fick utgöra huvudmotiv, när jag tog denna bild - inte med oändligt avstånd inställt utan jag fokuserade på registreringsskylten för att kolla om kameran fokuserar rätt.

Framåt mot nya djärva mål under 2022!!

/B

Nytt tillägg 9/1 2022: Den gamla Ikoflexen, dvs farsans kamera som jag håller i vid unga dagar (3,5 å5) ovan, hade inte Tessar-objektiv utan Novar (75 mm f 3,5?) och jag hittade just ett gammalt kvitto från NFC i Umeå, från 1972: Med ledning av serienumret på kvittot (Nr.734561 )kan kan då man avgöra hur gammal den kameran var, och var det också en typ Ikoflex 1a?? Numret på kvitton har 6 siffror - Tessarnumret på min nyförvärvade Ikoflex 1a är 7 siffror...stämmer det?

Se hela kvittot nedan:

Notera också priset för servicen...är vad en film kostar idag! (fast jämförelsen är väl iofs ointressant...)

/B

Postat 2021-12-22 19:39 | Läst 1517 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Reprostativ klart!

Av ett stativ till förstoringsapparaten Opemus II har jag gjort ett stativ för att fästa kameran vid avfotografering av negativ - i synnerhet för negativformaten 6x9, 6x6 och 4,5 x 6. För småbildsnegativ och dia har jag ju redan en filmscanner, så 24x36 blir inte aktuellt även om det säkert funkar också.

Den enda modifieringen jag behövde göra var ett litet urtag upptill med bågfilen, mitt för skallen för kamerafästskruven 1/4 " UNC 38 mm lång.

Ljuslådan är ett hembygge också, funkar bra sedan länge. Den har ett cirkelformat lysrör som ljuskälla.

Då var det alltså dags att prova den nya anordningen, och här kommer ett 6x9 cm dia, fotat på Kodak Ektachrome med en Linhof Technika III från 1956. Jag tycker resultatet räcker för mina behov och är helt ok! (Det är f.ö. en skada på negativet till höger, en båge som strächer sig över ungefär halva bilden, men det är på detta dia bara).

Tillägg/ändring 21 januari 2022:

En ännu bättre och stadigare infästning av kameran fås om man använder Manfrotto stativhuvud 234RC som ju också har snabbplatta. Ditsättning och borttagning av kamera görs då mycket enkelt, dessutom är detta stativhuvud tiltbart i vertikalled som möjliggör en exakt lodrät inställning.

Stativhuvudet fästs med en UNC 3/8" skruv ca 20 mm lång, sedan 8 mm hålet i det gröna fästet borrats upp till 9,5 mm för att kunna få dit skruven bakifrån. Se bilder nedan:

 

Den hemmagjorda "ljuslådan" på första bilden duger inte - en Kaiser som på sista bilden här ger ett helt annat (bättre!) resultat...

/B

 

Postat 2021-07-31 13:47 | Läst 2114 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Agitera mera!

...för analog fotografi!

- i synnerhet om du framkallar filmen själv i en dosa som jag gör! 

Bild 1 ovan (pushbilden) tog jag i maj 2017, när jag var nybliven ägare till min Leica M6 med Summilux-M 50 mm 1,4. Filmen T-max iso 400 framkallad i D76.

Jag använder mig av appen ”Massive Dev Chart Timer” i min iPhone som framkallningsguide när jag framkallar mina filmer, den verkar ha framkallningstider för stort sett alla filmer och alla fabrikat av framkallare, och den säger till precis vad jag ska göra och när! Agitering, avbrytningsbad, fixering, sköljning osv. Och den låter mej veta med en ljudlig ringsignal när jag ska stoppa det aktuella momentet.

Jag har kört den appen ett par år nu, och jag tycker att jag får riktigt bra resultat vid mina framkallningar!

Bild 2 Framkallningsappen ”Massive Dev Chart Timer”

Agitering? Jo, appen visar med en rörlig silhuett av en dosa som kontinuerligt vänder sig upp och ner, att jag ska göra detsamma med min dosa. Alltså, oavbutet och taktfast vända dosan den första minuten av framkallningstiden, sedan de första 10 sekunderna av varje påbörjad framkallningsminut.

Likadan agitering för både avbrytningsbad och fixering - dock inte under sköljtiden (jag sköljer ju med en särskild sköljslang som jag sätter dit på på vattenkranen).

Bild 3 Sköljslang för Paterson-dosa

Jag har funderat nån gång - vad händer med filmen om jag t ex agiterar under hela framkallningstiden? Eller bara under den första minuten? På vilket sätt påverkas resultatet av framkallningen, om jag agiterar mer eller mindre? Och visst - det är ju bara att prova, men oftast har man ju någon eller några rutor på filmen som man är särskilt ”rädd om” där man vill få till en riktigt bra framkallning...om jag själv ändrar några framkallningsvariabler för den här filmen kanske jag sabbar dom negativrutorna! 

Nåväl, jag soppade en Ilford HP5+ fotad efter iso 400 i purfärsk D-76 1+1 häromkvällen, strikt efter appens instruktioner, och som alltid, den påföljande spännande filmscanningen blir ju det stora testet på hur det gick...Jättenöjd!! (med undantag av 2 rutor - jag återkommer till det längre ner). Det är såå roligt med det analoga! Jag kan inte hjälpa att jag blir så euforisk på gamla dar!

Hur blev resultatet då?

Jag hade varit ute på stan ett par gånger i oktober, mest för att fånga lite höstfärger men då är ju svartvitt ganska värdelöst, men en gång hade jag med en Leica som motvikt (på vänster axel) till digitalkameran men hade då Leican då laddad med Kodak Portra 160, den negativa färgfilm som jag tycker ger bäst resultat. Men inga svartvita bilder blev det den dan. 

Men några bilder jag tog nere på stan ett par dagar senare i svartvitt kommer här - M4:an bestyckad med favoritgluggen hittills, vidvinkeln Super Angulon 21 mm. Men jag tog också med mig i fickan min 35:a som jag nyligen köpt - jag har ju inte tagit så många bilder med den ännu, så jag är fortfarande nyfiken på vad den presterar.

Bild 4 Planeringsmöte (eller "ö-råd"?) Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, Ilford HP5+ 400, D-76 1+1

Jag tycker att det är lite svårare att fota med hyperfokalinställning på 35:an - skärpedjupet är ju inte alls lika stort som med 21 mm-objektivet...där räcker det med bl 8 för att få skärpa på allt från 70 cm avstånd till oändligt, och att rikta in kameran någotsånär åt rätt håll. Jag brukar kunna ha kameran hängande på magen och diskret kunna trycka på avtryckaren som i sig själv är väldigt tyst! Om bara exponeringen är rätt är det stora chanser att få till en skarp bild utan att väcka uppmärksamhet...Det är nog bara dom som fotar med mobilen som betraktas som "ofarliga fotografer" på stan bland folk!

Däremot är det lite svårare med 35:an, om jag vill hyperfokalfota obemärkt utan att ta upp kameran till ögat. Dels är skärpedjupet kortare, på bl 8 från ca 2-3 meter till oändligt och dels är bildvinkeln snävare - alltså viktigare att rikta kameran rätt! Men jag får träna på det! Det är nog ofta det som gör de bästa fotograferna - dom som tvärt vågar ge sig in i de händelserika situationerna och ta de där bilderna som sticker ut! Att våga lämna sin komfortzon och eventuellt utsätta sig för ogillande reaktioner! 

Men nu vidare - mera stadsbilder från promenaden:

Bild 5 Nedmontering av välfärden pågår - liksom av byggnadsställningen på bilden! Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Det jobbas för fullt på stan - Brunnsgränd t ex strax intill där jag bor, där har man grävt upp fixat och donat med diverse rör och ledningar i marken, sedan fyllt igen och asfalterat, för att nån månad senare åter gräva upp samma gata och göra nya åtgärder för att därefter åter fylla igen och asfaltera. Jag tror man har hållit på så med Brunnsgränd snart i tio år på detta sätt!  Nästa gränd lite längre bort jobbas det också - att lägga kantstenar snyggt före  färdigfyllning och asfaltering.

Bild 6 Korsningen Postgränd/Prästgatan - Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Så småningom ner på gågatan för att exponera de sista rutorna på filmen - det här var ju strax innan Halloween, så denna utåtagerande högtflygande dam kunde jag fota nere på Prästgatan innan det mörknade...Min 35:a visade sig vara den perfekta brännvidden där!

Bild 7 "Halloween Queen" - Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM

Två rutor som jag inte var nöjd med nämnde jag tidigare, på den här filmen  - bildmässigt bara skräp men tekniskt sett lite "oroväckande" i ett avseende. Bilderna togs med M4:an utanför glaset på den nya ”padelburen” i Björkbackaparken så om defekterna möjligen har uppstått pga detta så är jag lugnare, annars måste jag kolla upp det framöver.

Bild 8 Den ena "problembilden" - mörk på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Uppe i vänstra hörnet synst det tydligast, att bilden är mörkare. Sackar slutaren vid 1/1000-dels slutartid? (fast då borde väl bilden ha blivit för ljus där i stället, inte mörk?) Slutaren kan väl inte ha accelererat över tusendelen i slutet eller början av rutan? Vissa glasreflexeffekter (?) kan ju ses på åtminstone den ena bilden (Bild 9), men det är ju inte det som egentligen oroar mig, utan det mörka där i vänstra kanten!

Bild 9 Den andra "problembilden" mörk (och med tydlig reflex) på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4

Om någon kan ha en idé om vad det beror på så vill jag gärna höra - ni är säkert flera Leica M-nördar därute i etern (förresten, "cyberrymden" deter det väl numera) som är mycket erfarnare och kunnigare än jag!  Så tipsa mig gärna om nån som kan utföra service på min M4 om det är det som erfordras. Jag ska förstås ta flera nya tusendels-bilder för att kolla igen om defekten består, men utifall att...!

Jag har ju alltså två Zeiss vidvinklar nu, dels Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, men också en Biogon T* 2,8/28 ZM, båda köpta sprillans nya. Härliga objektiv båda två! Tyvärr följer det ju inte med nåt motljussskydd till Zeiss objektiv, utan de måste man köpa separat - och Zeiss original är förstås rätt dyra! 

Men jag hittade för någon månad sedan en kinesisk leverantör av motljusskydd till Zeiss-objektiven, rektangulära sådana (i metall!) till både min Zeiss 28 mm och även till min nya 35:a. Bra priser, inkl frakt, och ser riktigt schyssta ut! (Viktig faktor? Ja lite, måste jag erkänna!) Se bilden nedan - motljusskydden finns både i svart och krom! Och leverans från Kina funkade felfritt (med bara en smärre anmärkning mot Postnord här i Sverige - förstås)

Bild 10 De två nya motljusskydden på resp. objektiv - 35 mm  (på kameran) och 28 mm från Kina

Nu börjar det bli dags att kliva ur bingen och spara ner utkastet till bloggtext som jag just skrivit här i sängen på paddan..uret närmar sig nollsex nollnoll, och det är hög tid att sparka igång perkulatorn för lite morronkaffe nu!

Bloggbilderna fixar jag senare idag!

Ha det bra! 

/B

Postat 2020-11-25 17:39 | Läst 1933 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera
1 2 Nästa