** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
NU äntligen har kameran skickats! Har varit ett jäkla strul. Började bli orolig att inte få tag i nån då den försvunnit från flera sajter som tidigare hade den i lager.

Går det som det ska får jag den i morrn. Christmas time! 🥳

Det enda jag har hittills är den lilla väskan som jag köpte från en annan sajt. Jag har mätt tjockleken, och den stämmer med specen, så vi får väl se om kamaren får rum. Den var så billig, så det är ingen större skada skedd om den inte gör det.
 
Senast ändrad:
Vill bara tacka för all hjälp och rapportera nu när jag använt kameran några dagar.

Jag är mycket nöjd. Vad som förvånar mig själv är att jag inte tycker kameran är svår att hantera alls, tvärtom är den rolig att fota med. Kontrollerna är smidiga och logiska tycker jag, när man väl lärt sig och förstår hur det är uppbyggt. Satt nog två kvällar och läste brux och försökte få till det och till slut gick det in i skallen hur man ska tänka.

Upplever inte alls att den är "hal som en våt tvål" som jag läst att många tycker. Satt på greppet (lilla originalgreppet) när det anlände lite på efterkälken. Kan inte säga att jag tycker det gör varken till eller från, men jag hade ju inte problem från början. Kanske är bra om man går omkring och bär kameran vid sidan i en hand, nåt att sluta fingrarna kring.

Inte känns den långsam heller. OK, det tar ett par sekunder att starta den, men väl igång tycker jag inte jag märker nån lagg nånstans.

Så det vara bara positiva överranskningar faktiskt. Sånär som på en sak - närgränsen är skräp. Jag kollade detta noga - 5 cm. Utgick ju från att det var från sensorn, men det är allt från frontlinsen och är bara sant vid kortast brännvid. Närgränsen ökar snabbt när man zoomar in.

Just ja, jag köpte väskan Lowepro Tahoe CS20. Den passar som en smäck. Enda problemet att det är lite svårt att få rum med nackremmen. Det går, men känns inte bra att knöla ner den då min rem har metallspännen som kan repa kameran. Skulle ha köpt Adventure CS20 som Cygni har istället, den är ju länge (annars samma mått). Men det fixar sig.

Tack igen!
 
Senast ändrad:
När jag använde RX100 som mest gillade jag handleds remmen, hade en hård hama väska vid bältet, fiskade först upp remmen använde den rejäla refflade ratten runt objektivet med bländare eller tid invalt bägge påverkar varandra så man ser hur den tänker exponera bilden. Smidigt enkelt, jpeg bilderna testade man sig fram till ett hyggligt genomsnitt. Sony kameror har alltid rent historiskt fått extra koll på vad som kan vara mindre bra, det har påpekats i otaliga trådar. Sony var väl i modern tid det första lilla hotet mot giganterna Canon och Nikon, kan vara en förklaring möjligtvis.
 
Det är ju olika det där. Jag hatar som sagt att bära i händerna och tycker det är bekvämt att bara kunna släppa kameran, som man kan med nackrem. Väskan ska jag ha när jag cyklar så jag kan ha kameran tillgänglig utan att den utsätts för vägdamm. I stan behöver jag ingen, kameran hänger bra runt halsen.
 
Låt mig kort flika in att jag har ganska nyligen varit ute ganska frekvent då vädret tilltalat mig, och har då använt min lilla RX100 VA att ta snaps med (iställer för med mobilen), och då har jag haft kameran inställd på AUTO (Ai+) hela tiden, och jag kan konstatera att det finns nog ingen mobil i dagsläget som slår objektivet i denna kameran, bilderna blir fantastiskt skarpa !

Är så j*vla nöjd med denna lilla kamera med tanke på bildkvalitén och hur OTROLIGT kompetent den är, med tanke på formfaktorn !
 
Senast ändrad:
Nej, tror inte det gör det. Den har inget makroläga på det sättet, vad jag kan se. Därmot finns makro som ett av de "Scene Modes" man kan välja. Skillnaden är att kameran gör som den vill med andra parametrar då. Låser brännvidden till vidvinkligaste och bländaren till största. Man har inget att säga till om alls.

Nu är jag nöjd med kameran ändå, men jag hade koll på närgränsen för jag började sakna en liten kamera på mina svampturer. Ville ha nåt som kunde hänga med i skogen och kunda ta bra bilder på svampar. Det får vara väldigt stora svampar då om de ska fylla ramen. En kantarell är för liten. Får väl skaffa försättslins, men då faller det där med enkelhet och smidighet lite.
 
som ett av de "Scene Modes
Det är den inställningen jag har använt mig av de senaste dagarna, av ren lättja (snapshots), och för att den funktionen finns;

_DSC1554.JPG
Kanske inte äkta makro, men ändå.
(...) Nu
är jag nöjd med kameran ändå (...),
Det är väl det viktigaste, antar jag. Dessutom, man får nog räkna med att denna kamera har sina begränsningar, men med tanke på formfaktorn, hur kompetent den är och kvalitén på bilderna (tack vare optiken, inte minst), så är det ett riktigt bra köp, enligt min ödmjuka uppfattning.
 
Testa gröna "nybörjarläget". Det blir förvånansvärt bra när den mänskliga faktorn inte påverkar inställningarna. ;)
 
Vad är gröna nybörjarläget? Auto? Jag tvivlar ju på att det ändrar närgränsen lika lite som det där scene-modet gör det.

Tony Klart det är så. Fast nu ser jag faktiskt inte att den här kameran har begränsningar annat än det som följer av liten sensor och fast objektiv. Hade närgränsen angetts som normalt hade jag inte haft några klagomål alls. Har nu fått lära mig att det är vanligt att ange närgränsen från frontlinsen när det gäller kompakter och småkameror öht. Det visste jag inte.

Man kommer faktiskt hyfsat när vid minsta brännvidd. Men då får man ju också ta de förvrängning som följer med 24mm (eq). Förresten är det super att brännvidden visas med värden motsvarande FF. Tror inte jag nånsin skulle ha lärt mig att tänka i de verkliga brännvidderna. Med MFT som jag använder annars är det ju lätt med en crop factor på 2.

Gjorde ett litet test. En tändare är ungefär stor som en normalväxt kantarell. Men jag vill fota minde svampar än så.

8.8mm/24mm eq.
a.jpga.jpg

18.9mm/c:a 50mm eq

b.jpgb.jpg
 
Men vad händer när man lägger in bilder? Flera gånger har jag inte fått nåt val att lägga in stor bild och resultatet har bara varit en länk. Nu fick jag valet igen och då blev det två bilder av varje.

Och ja, det är skräpigt i min fösterbräda. Jag odlar chili där och de är ena jäkla skräpiga växter! :p
 
Senast ändrad:
Låt mig kort flika in att jag har ganska nyligen varit ute ganska frekvent då vädret tilltalat mig, och har då använt min lilla RX100 VA att ta snaps med (iställer för med mobilen), och då har jag haft kameran inställd på AUTO (Ai+) hela tiden, och jag kan konstatera att det finns nog ingen mobil i dagsläget som slår objektivet i denna kameran, bilderna blir fantastiskt skarpa !

Är så j*vla nöjd med denna lilla kamera med tanke på bildkvalitén och hur OTROLIGT kompetent den är, med tanke på formfaktorn !

Ja dessa autolägen är rätt så underskattade, ( det är ju skämmigt att använda dessa eller hur alla fall rent historiskt )- kanonbra när det är bråttom att snabbt välja något av lägena, och förvånade ofta blev det bättre än vad man trodde. A+ läget gjorde det möjligt också att välja bort blixten för att inte störa vid caféer och dyligt, då tog kameran flera bilder som den automatiskt lade i hop, lilla nackdelen var då att den blev långsam. Scenvalet med Rosen som den första RX100 hade hade väl den begränsningen att man kom inte så där riktigt nära som en del äldre vanliga kompakter kunde ( typ en centimeter )- Många såg fördelar med att inte något liksom stack ut på RX100 själva kroppen, den gled då lätt ner i en jeansficka tex och högg inte i någonstans när man grävde upp kameran ( många Leica kameror har ju ungefär samma utformning fast då en större version )
 
Senast ändrad:
Vad är gröna nybörjarläget? Auto? Jag tvivlar ju på att det ändrar närgränsen lika lite som det där scene-modet gör det.

Tony Klart det är så. Fast nu ser jag faktiskt inte att den här kameran har begränsningar annat än det som följer av liten sensor och fast objektiv. Hade närgränsen angetts som normalt hade jag inte haft några klagomål alls. Har nu fått lära mig att det är vanligt att ange närgränsen från frontlinsen när det gäller kompakter och småkameror öht. Det visste jag inte.

Man kommer faktiskt hyfsat när vid minsta brännvidd. Men då får man ju också ta de förvrängning som följer med 24mm (eq). Förresten är det super att brännvidden visas med värden motsvarande FF. Tror inte jag nånsin skulle ha lärt mig att tänka i de verkliga brännvidderna. Med MFT som jag använder annars är det ju lätt med en crop factor på 2.

Gjorde ett litet test. En tändare är ungefär stor som en normalväxt kantarell. Men jag vill fota minde svampar än så.

8.8mm/24mm eq.
Visa bilaga 174422Visa bilaga 174422

18.9mm/c:a 50mm eq

Visa bilaga 174423Visa bilaga 174423

Jag plockade svamp med delar av släkten varje höst, så klart skulle den då större kameran behöva vara med, men det var besvärligt med den dinglande på magen när man själv plockade en del svampar ofta hade jag 135: an påskruvad så man kunde ta roliga bilder när brorsan böjde ryggen där i skogen utan att man var alldeles nära och störde. När RX100 kom var det fortfarande stora tunga kameror som gällde av typen IDX liksom, knapparna skulle vara stora som satan, batteriet skulle klara 5-6000 bilder annars var det lite Kalle Anka över dessa plutt kameror, en EOS 7D APS-C vägde nästan in på kilot och så en 24-70 på den eller 18-50 f/2.8.
 
Ja, precis. Jag orkar inte bära hur mycket som helst och ett bra svampår slutar jag plocka när jag inte orkar bära mer svamp. Så ska man ha lite varma kläder, matsäck och vatten och kanske regnjacka. Jag har inte bil utan cyklar så ansträngningen slutar inte när jag kommer ut ur skogen. Orkar helt enkelt inte släpa på en "riktig" kamera även om jag skulle vilja.

Jag tycker inte det är skämmigt med auto, men jag ser inte vad det tillför i det här fallet. Närgränsen är ju som den är ändå. Och det där Macro Mode låser en ju vid kortaste brännvidd och största bländare. Inte vad jag vill.

Men nu har jag *kanske* löst problemet. Har beställt en Raynox DCR-150. Har länge tänkt köpa antingen den eller DCR-250 ändå, så ingen extra kostnad egentligen. Nu valde jag den svagare då jag inte är ute efter macro, vill bara komma lite närmare. Har läst att de ska funka med Sonyn.

Måste bara hitta en sån däringa adapter så jag kan skruva på den också. Det blir en extra kostnad, om än inte så stor. Och så blir ju Raynoxlinsen en extragrej att ha med och hålla reda på - men bara ibland. 😉

Hoppas bara att det inte blir vinjettering med Raynoxlinsen, eftersom 70mm är längsta brännvidd.


Och jag håller med Tony ovan. Jag gillar verkligen den har kameran. Speciellt roligt är det att jag tycker det är så kul att fota med den, för det hade jag inte riktigt väntat mig. 🥰
 
Nej, tror inte det gör det. Den har inget makroläga på det sättet, vad jag kan se. Därmot finns makro som ett av de "Scene Modes" man kan välja. Skillnaden är att kameran gör som den vill med andra parametrar då. Låser brännvidden till vidvinkligaste och bländaren till största. Man har inget att säga till om alls.

Nu är jag nöjd med kameran ändå, men jag hade koll på närgränsen för jag började sakna en liten kamera på mina svampturer. Ville ha nåt som kunde hänga med i skogen och kunda ta bra bilder på svampar. Det får vara väldigt stora svampar då om de ska fylla ramen. En kantarell är för liten. Får väl skaffa försättslins, men då faller det där med enkelhet och smidighet lite.
Olympus TG 5 och uppåt fungerar perfekt i skogen. Den har även ett extremt macroläge, det är t.o.m markerat som ett microskop på väljarratten. :) Köper man till Fisheye linsen så kan man ta riktigt roliga svampbilder.
 
Jo, men nu räcker det nog med kameror för ett tag. 😀

Allvarligt, jag kollade på den också. Men det var ett antal saker som gjorde att jag valde bort den. Avsaknad av sökare var en.
 
Posta gärna lite foton också om du tagit några du är nöjd med. :D Kan vara användbart för andra som går i köptankar.
 
ANNONS