** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Komma igång med macro - tips på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Möller

Medlem
Imponeras av alla som tar fina närbilder på insekter, en helt ny värld som man inte ser med blotta ögat öppnar sig.
Sugen på att testa lite macrofotografering av just insekter. Har en Canon R6 mkII.
Har någon bra tips på lämpligt objektiv som inte är allt för dyrt att starta med?
 
Tamron SP 90/2,8 VC är ett väldigt bra objektiv som du kan köpa begagnat för en rimlig peng, men du behöver ha en EF-RF-adapter.


Sigma 105/2,8 är ett annat alternativ. Canon EF 100/2,8L IS USM är väldigt populärt, men inte bättre än Tamron.
 
Laowa har trevliga makroobjektiv - men de är manuella. Vet inte om din kamera har focus stacking Det kan du i så fall alltså inte använda, inte automatiskt i kameran.

De har flera olika, men en behändig brännvidd är väl detta.

Har motsvrarnde för MFT och är supernöjd. Nu är jag urkass på makro, men det funkar fint för vanlig fotografering också. Mkt skarpt.
 
Senast ändrad:
När man väl kommer ner till 1:1 vill man ofta komma ännu längre. Ju närmare man går desto större blir dock alla Macro-Problemen som finns. Mitt första macro är ett 2-5x macro, i början kändes det som om jag tagit mig vatten över huvudet.

Vid makro är det supermäckigt med fokusen.
Skärpedjupet är i princip obefintligt.
Ljussättningen är mäckig.

I studio finns det ganska många lösningar på problemen. Ute i grönskan fungerar många av dom dåligt, speciellt om insekterna inte sitter still.

Makro är långt ifrån enkelt, men man kan få otroligt fina bilder om man lyckas. Räkna dock med att dom första par hundra bilderna behövs bara för att lära sig, ut och fota i trädgården. Börja med sådant som inte rör sig. Med makro kommer du märka att förvånansvärt mycket rör sig när det inte är helt vindstilla.
 
ANNONS