Annons

Hur hittar man bra ämnesområden/kategorier för att sortera bilder mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluebike

Aktiv medlem
Frågeställningen är av lite akademisk karaktär och när jag diskuterat den tidigare så har jag fått Lightroom som svar… frågan handlar inte om programvara, bilderna är redan sökbara via nyckerord, datum etc via ett program som motsvarar Lightrooms biblioteksdel. Frågan handlar om kategori indelning på en högre nivå i form av mappar eller den dag datat inte får plats på en disk, vad läggs på olika diskar.

Jag hanterar mina bilder/video/ljud/text/avtal mm projektorienterat. Projektet lagras lagras i en mapp som förenklat har undermappar för original/raw, arbetsfiler och färdigt material. Ett projekt kan heta: Familjebilder 2020-2010, TFP-Lisa, Warzawa 2017, anslagstavlor, etc. En projektmapp kan innehålla bilder tagna vid ett tillfälle eller som anslagstavlor som fyllts på under 10-tals år. En projektmapp kan skapas i surfplattan eller på en arbetsdisk, när jag för tillfället kännar mig klar med projektet så arkiveras den på därför avsedd hårddisk. Frågeställningen är vilka kategorier i praktiken mappar bör finnas på denna disk för att det ska var hållbart i längden och var lätt att underhålla, bli lagom många kategorier osv.

Nu har jag bla: Familj, Människor, Människor TFP, Landskap (här har jag försökt att ha projektnamn som landskap Södermanland för kommande uppdelning), Gatufoto, Resor, Prylar (stilleben och liknande)

Ska dessa kategorier var olika fotoinriktningar: Gatufoto, Resefoto, Porträtt; eller motiv: Människor_Familj, Landskap_Sverige; _Europa, _Världen, Verktyg…Har ju även video och ljud, så Dokumentär, Komedi mm behövs också

Kikat på indelkningen av intressegrupper här, Bibliotekens system (funkar inget vidare för detta), finns det något annat system som skulle ge lite bättre struktur på den lite mer övergripande nivån.
 
Problemet är väl att en bild kan innehålla flera kategorier så det blir en omöjlig uppgift om man inte gör kopior för alla kategorier.

Jag nöjer mig med att ha allt i samma katalog (som är indelad i år och månad för att undvika kollision med filnamn) och kunna söka på nyckelord (eller annan exif-info).
Det funkar så länge Lightroom eller motsvarande gör jobbet.
 
Hur man vill sortera sina bilder ska man nog själv bestämma, någon som är utmärkt en är helt värdelöst för en annan.

Mina framkallade bilder sorterar jag i årsmappar. När jag exporterar ut bilderna från LR startar jag alltid med ett tvåsiffrigt tal,

jag har
10 som vyer
20 som hav o vatten
30 som växter i närbild
40 som insekter
50 som djur
60 som familj
70 som speciella event
80 som närområde
90 som sommarstugan

I vissa har jag förfinat som olika events kan få 71, 72 etc.

nu får jag i varje årsmapp bilderna sorterade efter kategori, vill jag för något tillfälle ha insekter från flera år så skapar jag en speciell mapp där jag hämtar in 40 från flera år.
 
Jag använder Excire Photo, https://excire.com/en/
Den analyserar och taggar bilder ganska bra. Men man får gå in efter import för att lägga till egna taggar om man har sådana, och ta bort några feltaggningar som uppstår ibland.
 
Men om en bild visar ett speciellt event vid sommarstugan där både familj, djur och insekter är med?
Räcker det inte med att lägga in kategoriorden som nyckelord så är allt sökbart utan särskilda mappar?
 
Men om en bild visar ett speciellt event vid sommarstugan där både familj, djur och insekter är med?
Räcker det inte med att lägga in kategoriorden som nyckelord så är allt sökbart utan särskilda mappar?
Jo om man bara sparar bilder (och den sökmöjligheten finns i den programvara jag använder, oavsett var i filträdet bilderna ligger). Jag sprar bilder, texter, avtal, video, ljud mm som ett projekt. Mappen används för att hålla i hop projektet, ligger inte allt detta i en mapp så blir det ett rätt stort förtag att flytta det till en anna dator/disk vilket behövs ibland, tex vid arkivering har en snabb arbetsdisk vid datorn och en annan större arkivdisk samt bärbar utrustning.
 
Senast ändrad:
Hur man vill sortera sina bilder ska man nog själv bestämma, någon som är utmärkt en är helt värdelöst för en annan.

Mina framkallade bilder sorterar jag i årsmappar. När jag exporterar ut bilderna från LR startar jag alltid med ett tvåsiffrigt tal,

jag har
10 som vyer
20 som hav o vatten
30 som växter i närbild
40 som insekter
50 som djur
60 som familj
70 som speciella event
80 som närområde
90 som sommarstugan

I vissa har jag förfinat som olika events kan få 71, 72 etc.

nu får jag i varje årsmapp bilderna sorterade efter kategori, vill jag för något tillfälle ha insekter från flera år så skapar jag en speciell mapp där jag hämtar in 40 från flera år.
Påminner om mitt första försök, tack för inspiration till kategoribenämningar.
 
Senast ändrad:
Problemet är väl att en bild kan innehålla flera kategorier så det blir en omöjlig uppgift om man inte gör kopior för alla kategorier.

Jag nöjer mig med att ha allt i samma katalog (som är indelad i år och månad för att undvika kollision med filnamn) och kunna söka på nyckelord (eller annan exif-info).
Det funkar så länge Lightroom eller motsvarande gör jobbet.

Ungefär så jag började, men det började lagra filerna i projetkmappar efter en resa till Warzawa, då ett jag redigerade i hop en video bestånde av 4-5 ljudfiler, runt 50 stillbilder, en time lapse och en kort videosnutt. Använder ett par programvaror som gör samma jobb som ligthroom men som till skillnad från lightroom inte är katalogberoende utan skrivar in alla sökord i bildernas exif (programment skapar en katalog för att få upp farten men den kan genereras om). Döper, halvautomatiserat, om bilder så de har namn ÅÅÅÅMMDD_motiv_plats_löpnummer(från kameran), i teorin skulle två bilder kunna få samma namn då jag använder flera kameror, men det har inte hänt än.
 
Men om en bild visar ett speciellt event vid sommarstugan där både familj, djur och insekter är med?
Räcker det inte med att lägga in kategoriorden som nyckelord så är allt sökbart utan särskilda mappar?
Jag väljer det som jag anser som huvudkategori, har ingen anledning att krångla till det, utan man får tänka vilken kod är bäst för att hitta bilden på snabbast sätt. Fotograferar jag en insekt i en blomma så utgör insekten motivet. Fotograferar jag familjen vid sommarstugan så är det i kategori familj. Sommarstugan utgör egentligen trädgården, där finns det en lurigt gränssnitt om jag fotograferar en insekt i trädgården, vilken grupp ska det vara då? Man får ha lite sunt förnuft, och visst ibland får man söka inom flera kategorier. Har använt kod i 10 år nu och det har fungerat bra.
 
Ungefär så jag började, men det började lagra filerna i projetkmappar efter en resa till Warzawa, då ett jag redigerade i hop en video bestånde av 4-5 ljudfiler, runt 50 stillbilder, en time lapse och en kort videosnutt. Använder ett par programvaror som gör samma jobb som ligthroom men som till skillnad från lightroom inte är katalogberoende utan skrivar in alla sökord i bildernas exif (programment skapar en katalog för att få upp farten men den kan genereras om). Döper, halvautomatiserat, om bilder så de har namn ÅÅÅÅMMDD_motiv_plats_löpnummer(från kameran), i teorin skulle två bilder kunna få samma namn då jag använder flera kameror, men det har inte hänt än.
Jag löste kamera/filnamn med att ställa in olika prefix i olika (nikon)kameror. Räkneverket startar ju om efter tiotusen bilder men jag har aldrig tagit så många under en månad så då blev det en lämplig mappindelning.
 
Använd nåt bra AI-program som kan lista ut vad som finns på bilderna och automatiskt kategoriserar. Excire som nämnts ovan har fått ganska bra kritik.
 
Använd nåt bra AI-program som kan lista ut vad som finns på bilderna och automatiskt kategoriserar. Excire som nämnts ovan har fått ganska bra kritik.
Det är inte sökorden som är problement utan kategorisering på högre nivå, då jag håller i hop bilder i projektmappar. De enskilsa bilderna är redan sökbara med nyckerord. Problemet jag har är att hitta lämpliga kategorier för projektmapparna, de börjar bli lite för många för att inte struktureras Oftast så får nästan alla bilder vid ett fototillfälle samma sökord, Tex porträtt och namn så känner inget behov av någon AI programvara.
 
Det är inte sökorden som är problement utan kategorisering på högre nivå, då jag håller i hop bilder i projektmappar. De enskilsa bilderna är redan sökbara med nyckerord. Problemet jag har är att hitta lämpliga kategorier för projektmapparna, de börjar bli lite för många för att inte struktureras Oftast så får nästan alla bilder vid ett fototillfälle samma sökord, Tex porträtt och namn så känner inget behov av någon AI programvara.
Datum (t.ex år) är väl en möjlig indelning om inte projekten är återkommande eller pågår parallellt.
 
Intressant frågeställning. Det blottar i viss mån problemet med mappindelning och visar fördelarna med pekare, där t.ex. Linux använder inode.

Själv så har jag försökt applicera det tänket i organiseringen. Det innebär att i botten så ligger de orörda filerna i två separata mappar, en för alla bilder och en för alla videor. I dessa finns sedan undermappar med årtal.

Så tar jag mäklarbildar över flera dagar så sitter jag på:

Bilder / 2022 /
  • 20220607 - Mäklarbilder åt Anders Johansson
  • 20220608 - Mäklarbilder åt Anders Johansson
Video / 2022 /
  • 20220608 - Drönarvideo över Anders Johanssons hus

I Lightroom kan jag sedan skapa oändligt med collections som innehåller bilderna. På så vis kan en bild tillhöra både landskap och resor. Det viktiga är att koppla alla bilderna till ett projekt som sträcker sig över dagar eller år. Så i detta fallet så skapar jag en projekt-collection som heter "Mäklarbilder åt Anders Johansson" och inkluderar där utvalda bilder för de båda datumen. Den kan i sin tur ligga i en samlingscollection som heter "Mäklarbilder".

Lightroom har stöd för videoorganisering också men jag har inte testat det. Det finns även andra alternativ som Bridge och Videux.

Det är råmaterialet.

Detta måste sedan hanteras som ett projekt. Där skapar jag en separat projektmapp dit de redigerade bilderna exporteras och där jag sparar mitt Adobe Premiere / After Effects-projekt, samt textfiler. Det viktiga är att källfilerna som de refererar till fortfarande ligger kvar på sitt ursprungliga ställe i video-mappen. I projektmappen har jag bara slutresultatet.

En fördel med detta system är att man enkelt kan dela upp det på flera hårddiskar. Lightroom sparar alla previews lokalt så man kan ha koll på sitt bildarkiv samtidigt som alla gamla bilder ligger på en extern HDD/NAS som man bara ansluter till när man behöver arbeta med dem. Det går även att arkivera projektmappen med det exporterade materialet.

-

Så för att sammanfatta, försök skilja på råmaterial och projekt så kan en bild tillhöra obegränsat med kategorier. Handlar frågan istället om vilka kategorier man ska skapa så blir det nog väldigt individuellt. Jag har två typer av kategorier. Kortsiktiga fotouppdrag som kan arkiveras omgående och långsiktiga personliga projekt som bara är en handfull olika. Letar jag efter en specifik person eller händelse så har jag datum och taggar.
 
Det är inte sökorden som är problement utan kategorisering på högre nivå, då jag håller i hop bilder i projektmappar. De enskilsa bilderna är redan sökbara med nyckerord. Problemet jag har är att hitta lämpliga kategorier för projektmapparna, de börjar bli lite för många för att inte struktureras Oftast så får nästan alla bilder vid ett fototillfälle samma sökord, Tex porträtt och namn så känner inget behov av någon AI programvara.
Den enda riktigt viktiga anledningen till att ha separata mappar är att förhindra namnkollisioner för filnamn. För att hitta rätt bild för något ändamål är det mycket bekvämare med ett bra söksystem och en bra kategorisering på detaljnivå.

Mappar baserat på datum kan vara en lämplig uppdelning.
 
I Lightroom kan jag sedan skapa oändligt med collections som innehåller bilderna. På så vis kan en bild tillhöra både landskap och resor.
En bra strategi, tycker jag. Det liknar hur Gmail organiserar ens brevsamling. Istället för mappar att lägga breven i används etiketter. På så vis kan ett brev ligga i flera "mappar".
 
Jag använder LR med Nyckelord och Smart collections. Så jag sätter nyckel ord och LR filtrerar in bilderna i Collections (Samlingar).
Om man vil så kan man använda LR Publishing services (Adpbes eller 3:e part) för att semi-automatiskt exportera bilderna till mappar på hårddisken. Det finns tjänster där "mapp" strukturen i samlingarna då återskapas som foldrar så man kan bevara strukturen.
Så en bild med nyckelorden "Nyår", "Anders", "Lars", "Stina", "Göteborg" kommer att finnas i samlingarna:
Städer - Sverige - Göteborg
Firanden - Nyår
Vänner - Anders + Vänner - Lars
Släkt - Stina
Den strukturen kan en Publish service sen exportera till hårdisk och hålla i synk med Samlinegn dvs bådel lägga til och ta bort bilder på disken.
Men LR haterar som sagt inte alla typer av filer men du får en Samlingsstruktur som ser likadan ut som mapp strukturen på hårddisken.
 
ANNONS