Annons

Erfarenheter av Fujifilm X-S20

Produkter
(logga in för att koppla)

nrdlnd

Medlem
Sedan c:a 1 år tillbaka har jag haft både en x-S20 och en x-H2. Sen tidigare hade jag haft x-T4, som var en bra kamera. Jag hade också skaffat en del objektiv, både äldre och nyare. När den nya sensorn på 40mp kom ville jag uppgradera. Jag testade x-T5, men tyckte inte alls om att skärmen inte var helt vinklingsbar och möjlig att fälla undan mot kamerahuset för att skyddas. Jag gillar separata manuella kontroller, men var van sen många år att arbeta utan, så det blev en x-H2, och en mer kompakt modell x-S20 som var tänkt att lättare ha med sig "till vardags". Jag fotograferade ett bröllop med H2:an och blev såld på den eftersom resultatet var så otroligt bra. Jag menar fullt i klass med "fullformat" upp till känsligheter som inte är extrema.

Nu kommer X-100 VI, och jag tänkte att det kanske var det jag behövde som det mer portabla? Den går ju inte att få tag på än, så jag bestämde mig att testa om inte S20:n kunde vara ett alternativ trots en äldre sensor. Jag har WR-varianten på 27mm 2.8 som ger en kompakt kamera. Jag har också den äldre 18mm 2.0 som är lätt och kompakt och nyligen skaffade jag Sigmas 56mm 1.4. Det här ger en kombination som täcker det vanligaste området.

Jag har tidigare mest använt det här huset med Sigmas 18-50mm 2.8 som fungerat bra men utan riktig "wow"faktor. Jag har nu testat att använda S-20 med ovanstånde kombination, och den är fantastisk. 27mm 2.8 är ju erkänt bra trots sin litenhet. Sigmas 56mm 1.4 är ganska lätt och kompakt. Att även den gamla kompakta och lätta 18mm 2.0 skulle vara så bra hade jag inte förväntat mig. Bilderna blir väldigt bra och otroligt skarpa och har den "karaktär" som jag letar efter. Som jag ser det borde X-S20 vara en av Fujis mest lyckade konstruktioner. Kombinationen av den lite äldre sensorn på 26mp och den nya processor 5 verkar att fungera mycket bra. Den har ju dessutom utmärkta egenskaper för video som jag inte testat. Jag hoppas att de väderskyddar nästa modell även om jag inte haft några problem ännu.

Är det fler som har erfarenhet av X-S20?
 

Johan O E

Aktiv medlem
Jag har haft X-S10 i tre år. Samma sensor som 20an. Jag köpte den för IBIS och greppet. Jag är positivt överraskad på alla nivåer. Finns inget negativt jag kan komma på. Använder den inom jobb liksom privat på resor m,m.
18mmf2 är tillsammans med 35mm1.4 min favorit. 23mmf2 och 16mm1.4 har jag sålt men kommer aldrig sälja 18mm.
Jag har fotat en hel del i regn men aldrig stött på problem. Även fotat i -20 grader med den och gjort prints på över 1 meter. Jag filmar aldrig och har gjort att vänster ratten är ISO och höger ratten till slutare
X-S20 borde ju vara ännu bättre.

Mvh. Johan
https://www.stayuntilforever.com/

Min XS10a är väl använd. Jag har målat de mesta i svart och har skärmen alltid innåt. Gillar väldigt mycket manuella objektiv på den.

DSCF1896-01-01.jpeg
 

nrdlnd

Medlem
Tack för trevligt och intressant svar! Du tar verkligen fina bilder dessutom! Det var roligt det där med att du gillade xf 18mm 2.0. Den är ganska gammal och anses väl lite långsam i fokuseringen, men fungerar bra på de nyare husen, men framför allt tecknar den väldigt fint. Den är ju inte helt tyst, men hänger faktiskt med bra på AF-C. Det behövs linser som är lätta att ta med.
 
ANNONS