CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Byggnadsminne nr 1000

Riksantikvarieämbetet hade tänkt fira med pompa och ståt då byggnadsminne nr 1000 utropades 1990. Då blev RAÄ varse - jag pratade med Ämbetets befattningshavare i telefon - att det skulle bli en bild av en kämpande byggnadsvård. Tornet stod nämligen på kanten av en djup grusgrop. Ena flygeln var riven. RAÄ ställde in firandet. Men flygeln återuppfördes, gropen är borta, det är P-garage där nere.

Holmentornet står kvar. Byggt 1750 på en tidigare grund för ett torn ryssarna brände 1719. Här nytagen novemberbild i mörkret strax innan klockan 17.

Pentax K-1 med Pentax FA 77mm f1,8 @ f2, ISO 1600.

Postat 2022-11-12 08:55 | Läst 373 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Nytt paradigm för flyget

Häromdan presenterade utvecklingschefen på Norrköpings flygplats, Svante Swärd Rudström, flygplatsens  nya framtidsvision på ett lunchmöte. Jag var där.

Svante Swärd Rudström. Foto Måns Hagberg, kamera Pentax K-1, objektiv Pentax FA 77mm f1,8.

Svante har varit pilot i Sverige, USA och Kongo, pensionär en kort stund, flygledare och chef för Skövde flygplats. Nu är han flygplatsutvecklare på Norrköpings flygplats Kungsängen.

Kungsängen invigdes 1934, ett par år innan Bromma, och är därmed landets äldsta civila flygplats. Efter alla år med linjetrafik, chartertrafik och andra transporter kan Kungsängen stå inför ett paradigmskifte.

Charter och i bästa fall linjeflyg ska behållas, men paradigmskiftet innebär att flyget ställs om från fossila energikällor till eldrift och syntetbränsle "Electrofuel". På sikt kan det bli vätgasdrift. Vanliga flygplan blir kvar, även ambulansflyg och olika former av privatflyg, men flygplatsen ska samtidigt omdanas för trafik med autonoma flygplan och drönare för gods och människor.

Med eldrift blir det inga utsläpp och betydligt mindre buller. Tanken är att få trafik från dörr till dörr med drönare till flygplatsen, vingade flygplan för den långa distansen och sen drönare fram till målet. Gods från t ex Arkösund till Barcelona på en dag och till kostnader som är i paritet med dagens vägtrafik.

1. Solcellspark. 2.Energilagring. 3. Brandstation. 4. Vätgasproduktion och lagring. 5. Logistiknav frakt. 6. Vertiports för drönare. 7. Uppkoppling till griden, med det  menas elnätet. 8. Kompetenscentrum.

På bilden visas 40 hektar solceller. De kan ge 40 GWh per år. 40 GWh motsvarar 40 miljoner kWh, tillräckligt för att driva 1000 elbilar 20 000 mil vardera. I Europa finns flygplatser med sammanlagt 100 000 hektar mark som är möjlig att använda för solcellsparker. Därmed kan solel med lämplig lagring räcka långt för drönartrafik och regionalflyg och omvandlad till vätgas eller electrofuel till flyg på långa sträckor.

Koncept till elflygplan från svenska Heart Aerospace.

De batteridrivna flygplanen utvecklas för att användas för kortare sträckor. Batterierna behöver laddas vartenda stopp. För att det ska gå undan att ladda behövs laddinfrastruktur som klarar 2 MW. Det är lika mycket ström som ett av dagens större vindkraftverk ger vid full effekt. Eller typ 3000 hästkrafter. Därför måste varje laddpunkt antingen kopplas till ett starkt elnät eller att ett svagare nät backas upp med ett stort batterilager.

För långtidslagring behövs vätgas som via bränsleceller kan omvandlas till el, alternativt att flytande syntetiskt flygbränsle tas fram. Hur? Kolla länken:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-processenhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch-processen

En åhörare frågade om "från dörr till dörr". Det kan väl fungera från och till en fabrikstomt, bondgård eller möjligen villatomt, men om målpunkten är ett hushåll som bor i flerbostadshus, kan det funka då? Svante jämförde med hur brevbärningen utvecklats. Från början gick den från hand till hand med kurir, men sen utvecklades brevlådor att skicka breven från och från brevinkast i lägenhetsdörren till de boxar som nu finns i flerbostadshusens entréer som tar emot försändelser. Det finns gott om problem att lösa, men  de borde gå att lösa.

Postat 2022-11-10 10:03 | Läst 789 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Konterfej på Hemse

Sudermetropolen Hemse är Gotlands näst största tätort. Invånarantalet går lite upp och ner, men har alltid stannat under 2000. Hur blir det framöver? Levande tätort eller Ghost Town?

Handelsbanken har lagt ner. Till för tre år sen lät SHB kunderna bestämma. Kontor som bar sig skulle finnas kvar. Nu har SHB samma profitmaximeringspolicy som de andra storbankerna.

Men Länsförsäkringar Bank finns kvar med välfungerande personal. Sparbanken ska öppna nytt. Så det finns dom som tror på ortens framtid.

Jag tog konterfej på några nyckelplatser. Samma upplägg för varje bild. Stativ inställt på 115 centimeters tagningshöjd. Kamera Pentax K-1 ställd på ISO 100. Exponeringskompensation - 0,7. RAW. Objektiv Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8. Bländare 8. 

P-platsen framför COOP räcker även till för ICA, Systemet och de mindre affärerna.

ICA och Systemet är stort besöksmål.

Bibblan med ungdomsgård kallar sig Mer Öppet.

Klädbutiken har jag handlat i sen 1970-talet. Dom hade min storlek! Det går fortfarande att köpa kläder i XXXL. XXL räcker åt mig. Innehavaren var med redan på 1970-talet. Han verkar inte ha några planer på att sluta.

Jag hann precis in hos Bagarn´s, Sudrets egentliga mittpunkt innan de stängde klockan 16. Bilden tog jag en stund senare. Då var det stängt och nedsläckt. Trafikverket har dessvärre sågat ner träden utefter Storgatan. Det gjorde miljön sämre.  

Hemse Krut & Pappershandel har hetat så sen 1940-talet. Då ingick vapen och ammunition i utbudet. Nu kanske dom har fyrverkerier.

Mittemot ligger XXL Svahns. De tillhandahåller motorsågar, verktyg, spik, nubb och mycket annat som behövs för att hålla bygden i trim.

En liten bit ut på vägen mot Rone håller Lantmännen till. De kallar sig Granngården just nu. Där tankar jag bilen med HVO 100. Senast räckte en halv tank till att åka till Norrköping, Katrineholm och några ställen till och tillbaka till Hemse.

Hemse enligt Wikipedia.

Postat 2022-11-07 08:43 | Läst 719 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Hej då Gotland, hoppas vi ses snart igen

Tagit detta foto genom takfönstret bredvid datorn. Packat ihop för denna gången. Städat. Satt värmen på elva grader. Kollat spisen. Låst. Pratat med grannarna som håller vakande öga. Hoppas vi ses snart igen!

Postat 2022-11-05 10:10 | Läst 367 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Visby i dimma med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm

Skulle träffa några kompisar på lunch nere i innerstan. Tänkte parkera i Åhlénsgaraget på Öster, men så blev jag lite sent ute. P-automaten i det garaget är en mardröm så jag chansade på att hitta P-plats nånstans vid inre hamnen. Jag hade tur, det fanns plats! 

Sedan promenad i dimman, först Korsgatan. Ganska så tät dimma. Noll sol. Jag ställde in objektivet på f/8 och kameran på ISO 200.

Men här börjar solen tränga igenom! Lyktstolpen t h är original från Visbys elektrifiering av gatlysena.

Solglimten tonade bort.

Korset är ett gammalt stenkors till minne av Valdemarsslaget vid Korsbetningen 1361. Enligt legenden var blodbadet så kraftigt när danskarna högg ner den gotländska bondehären att blodet rann längs stadens backar ända ner till Korsgatan och samlade en pöl där korset nu står. Ursprungligen har detta kors varit fristående men är nu inbyggt i en nisch i muren. Även om det inte direkt är en del av ringmuren får det ändå här tillhöra muren som en historiskt minne av det grymma slaget utanför Visby ringmur.

Donners plats. I somras mördades Ing-Marie Wieselgren ungefär där vita hopfällda parasollet står. En svart dag och en svärta som inte går över. Rättegång inledd. Det var ju "allmänheten" i form av en 69-årig man, Lasse Reuterberg, som tacklade en suspekt figur som flydde uppför gränden. Denne föll och efter några få men oändliga minuter kom polisen och kunde gripa honom.

Strandgatan. Bankbyggnad från förra sekelskiftet till höger. Jag anar matstället långt där framme och stoppar undan kameran. Tack för i dag!

Postat 2022-11-03 08:51 | Läst 557 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 4 Nästa