CITYSCAPES: BLOGGEN

Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Optical Limits

Optical Limits är en tysk sajt där ett par nördar testar objektiv.

Jag gillar testerna. Dom är rakt på sak. Kollar systematiskt de viktigaste parametrarna och har ett oamerikanskt språkbruk. Där en amerikan menar att "average" betyder urusel menar dom att "average" betyder genomsnittlig. Ett "average" objektiv kan prestera alldeles utmärkt om många andra i samma kategori gör det. Omvänt, om ett objektiv är ganska så bra hittar amerikanen på superlativer bortom skalan bra-bättre-bäst. Då Optical Limits sätter ut "highly recommended" så är objektivet bra. Man får ändå kolla om det uppfyller ens egna krav i de avseenden som man uppfattar som viktiga.

Deras test av Sony FE 20mm f/1,8 G utmynnar i Highly Recommended. Det finns en del vinjettering  även vid bländare 5,6, men redan vidöppet är centrala skärpan utomordentlig, bokeh väl kontrollerad, objektivet tecknar nästan alldeles rakt i sig och resultatet blir helt rakt efter automatiska korrektionen i kameran. Det är oklart om den funkar även på RAW.

Opticallimits.com testbild med okorrigerat Sony-objektiv. Det är ju alldeles förbluffande raktecknande. De skriver 0, 551 % pincushion distorsion. Det stämmer i testbildens ram, men man ser också liten tunnformig distorsion i mitten. Iallafall så rakt att det det man ser i sökaren stämmer med vad man får. Om kameran sen fixar det allra sista så blir det perfekt.

Mitt Carl Zeiss Jena Flektogon 20mm från 1976 har väl dubbelt så mycket distorsion. Det vill säga så lite att det inte märks alls för det mesta. Men i går ville jag testa objektivet lite extra och tog den här bilden med raka pelarkanter och det raka taket ganska nära bildkanten. Avsmalningen uppåt är medveten, ingår i klassiskt arkitekturfoto, men blev kanske lite för mycket.

Okorrigerad. Handhållen. Avsmalningen uppåt medveten. Vinjetteringen i hörnen beror på motljusskyddet.

Här tillfixad för att bli som jag tänkte mig bilden. Minskat horisontalperspektivet och minskat avsmalningen uppåt. Ingen ändring av distorsionen.

Ska jag byta system? Inte aktuellt. Just det här Sony-objektivet är inte dyrt alls i förhållande till sina prestanda men kostar ändå 12.000:-. Att byta hela systemet drar väl iväg mot det tiodubbla. DDR-Flektogonen kostade mig 3.000:- nyservad men med nån kvarstående smärre egenhet. Jag gillar den! Ska lära mig använda objektivet. Jobba med det, inte mot det. Inte försöka pressa fram superkrispig skärpa utan i stället en mjukskarp skärpa och jobba med färgerna eller i svartvitt.

 

Postat 2021-09-20 10:28 | Läst 767 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Anstalten

"Gillas. Gustaf". Så  skrev Gustav III på ritningarna till fängelset i Norrköping. Med tillägget att det måste bli mer luft för de dömde. Det vart väldigt högt i tak i cellerna. Fängelset var i drift 223 år och hann byggas om många gånger.

Först kronospinnhus för kvinnliga fångar. De användes som arbetskraft. Då hade även allmänheten tillträde till kyrksalen. Senare slutförvaring av livstidsdömda. Mot slutet modernare vårdinrättning. Sist även häkte. Kolla gärna Wikipedia, en fascinerande historik som säger mycket om Sverige.

Fängelset lades ner 2013. Riksbyggen köpte alltihopa, troligen utan att inse vidden av att anstalten är ett byggnadsminne. I det ingår begravningsplatsen där 400 personer jordfästs. Riksbyggen vill bygga om till ljust och fräscht och absolut inte ha 400 döingar  på tomten. Så projektet har stannat upp.

Samtidigt har det visat sig vara förhastat att lägga ner redan efter 223 år. Kriminalvårdsstyrelsen måste bygga nytt. Mitt förslag: Bygg om fängelset till fängelse.

Svartvitkonverterad färgbild. Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8. 1/50 sek. ISO 200.

Postat 2021-09-19 11:20 | Läst 553 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Brandstationen

Norrköping brann ofta. 1719 brände ryssarna ner stan. Sen stod knappt något kvar. Rådhuset bär följande inskription: "Norrköping ödelades af fiender 1567 och 1719, af eld 1655. Staden har ofta härjats af just eld och flod. Alltid har han dock, likt en fågel Fenix, med större fägring och styrka förnyat sig ur elden och askan."

Brandstationen från 1940 pryds av en fågel Fenix.

Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8. (För nördar: Objektivet tecknade lite konstigt ett tag. Troligen klämde motljuskyddets gänga  på filtergängan och påverkade frontlinsen. Det vart en aning kuddformig distorsion mot kanterna. Här la jag in en liten aning tunnformig distorsion för att korrigera.)

Lokaliseringen framstår som närmast genial, vid en rondell i korsningen Kungsgatan / Södra Promenaden. Perfekt för att snabbt nå ut med brandbilar och ambulanser till hela innerstaden och till nybyggda bostadsområden söder om denna. Lasarettet låg intill. Det tog bara nån minut att åka tillbaka från lasarettets akutintag till brandstationen. Det var likadant 1964 då den här kartan upprättades:

Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8

1940 var en sån här lokalisering praxis. Svensk stadsbyggnad följde tyska mönster. Norrköping var en landstingsfri stad, d v s skötte sjukvården i egen regi. Detta efter mönster från tyska Kreisfreie Städter. Brandsoldaterna var på plats dygnet runt. De körde även ambulanserna. I lugnare stunder tränade dom och underhöll fordon och lokaler. Ett bra yrke. Rädda liv, rädda egendom, träna, spela fotboll, mecka med bilar, hålla ordning. Jobba långa pass och ha långa pass ledigt. Att lämna barnen på dagis var inte aktuellt. Frun hade ju hand om barnen.

Brandstationerna var som bemannade maskiner. Då larmet gick hoppade dom som sov i utryckningskläderna, kastade sig på en mässingsstång som gick i ett öppet runt schakt genom våningsplanen, gled ner och äntrade bilarna som väntade med öppna dörrar. Portarna öppnades och brandbilarna var på väg på nån minut. Efter slutfört uppdrag gjorde brandmännen allt i ordning och hängde slangarna av linneväv på tork.

Postat 2021-09-18 08:15 | Läst 612 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Den Svenska Tanten

I går föll täckelset för senaste inslaget i projektet Den Svenska Tanten. Tanten uppvaktades av socialminister Lena Hallengren, kommunfullmäktiges ordförande Maria Sayeler, donatorns representant Mikael Ståhl, konstnären Susanna Arwin och media.

Projektet föddes 1995 och har sen dess levt ett självständigt liv. Mönsterskyddat som "DEN SVENSKA TANTEN".

Nu står Tanten som skulptur utanför Arbetets Museum i Norrköping. Museet äger originalbilden. Skulpturen finns också på campusområdet i Växjö. Den här Tanten känns otroligt massiv och är faktiskt nästan massiv. Ingen ska kunna försöka såga och lyckas.

Susanna Arwin menar att "Tanten" har en fundamental enkelhet och trygghet som vi alla så väl behöver. Hon vågar vara vanlig. Behövs speciellt idag när könsroller är på väg att lösas upp. Hennes förhoppning är att kvinnor ska kunna behålla och integrera den trygghet som tanten står för och hända fungera i det nya samhället. En utveckling av den gamla kvinnorollen.

Konstnären Susanna Arwin. I bakgrunden donatorns representant Mikael Ståhl.

 KF ordförande Maria Sayeler.

Socialminister Lena Hallengren

Susanna Arwin och Tanten

Tanten i Norrköpings Industrilandskap. 

Postat 2021-09-17 11:25 | Läst 1262 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Rösta(t) för att påverka

Svenska Kyrkan i Utlandet har fyrtio församlingar spridda över världen. Deras biskop är  biskopen i Visby stift. Han basar alltså inte bara över Gotlands nittio församlingar utan över ett stift där solen aldrig går ner. Det finns dom som vill ändra på det och lägga allt i Uppsala. Men jag tror att det bra för församlingarna i utlandet att de har en biskop som särskilt månar om dem. Och att det är bra för Gotland att Visby stift finns kvar. Och att det är bra för Sverige att Gotland finns och har egen biskop kvar.

Nu pågår valet till kyrkomötet, till stiftet och till pastoratet. Betyder en röst någonting? Jodå, särskilt i det här valet där valdeltagandet brukar vara lågt. En röst kan ändra framtiden.

I går gick jag till kyrkans hus här i Norrköping för att förtidsrösta. Det gick inte. Där går det bara att rösta på söndag.

Men jag hittade en för mig ny fotovinkel på prästgården intill!

Ljuset gav oroliga trädskuggor på labyrinten, så jag gick dit igen mot kvällen och tog den här bilden. Både huvudbyggnaden och flygeln  är byggnadsminnen. Labyrinten i förgrunden är av nyare datum.

Det här blir ett bidrag till Wikipedias pågående fototävling. Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8.

Nu ska jag rösta på den expedition som är öppen. Med röstkort, legitimation och en lapp där jag skrivit upp vad det ska stå på min valsedel för kyrkomötet.

PS 11.30: Har nu röstat. Mycket folk i lokalen, det där med avstånd iakttogs dock. Stor åldersspridning, en hel del unga som röstade. Och sen framkallade jag bilden igen för att få mer stuns (himlen, förgrunden, tre av fönstren) och mindre stuns (annan mjukare skärpning).

Postat 2021-09-16 08:47 | Läst 491 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 6 Nästa