Skyddsjakt på havsörn, låter det bra?

Ja bor man på Åland och är för ejdern och emot havsörnen så ska det skjutas av lite örnar, ungfåglar specifikt. Då predationen är mycket stor på just ejdern.

Bifogar länk.

https://alandsradio.ax/nyheter/jaktvardsforeningarna-lyfter-fragan-om-skyddsjakt-pa-orn

Har läst och följt lite nyheter om havsörnen från Åland och läst debatter för och emot.

Att skjuta havsörnen i en så kallad "skyddsjakt" är för mig helt obegripligt då vi var orsaken till att de först höll på att gå under. Jakt! Tillslut blev de fridlysta men då kom ju DDT och PCB in i bilden vilket var ytterligare ett hot mot örnpopulationen. Några eldsjälar startade projekt havsörn och hjälpte örnstammen genom att utfodra giftfri mat på flera utfodringsplatser. Så nu idag har vi en kraftig örnpopulation. Dock så är det ett stort mörkertal om just örnar (kung som havsörn) som stryker med årligen i illegal jakt, tåg, vindkraft, blyförgiftning m.m. Många fler än vad man kan tro. Var på en mycket intressant föreläsning hos Örn-72 om just örnarnas dödsorsak i Sverige för några veckor sedan. Och det som var mest förbryllande var att det inte var ungfåglarna som hade störst dödstal utan 6-7 åringar om jag inte minns helt fel.

Här är havsörnen som jag hämtade och skickade till SVA. Svaret från dem, blyhagel i högra lungan. Så det blev misstänkt jaktbrott där.

Det här är vad jag tycker om skyddsjakt!

Nej nej och återigen nej.

Och det räcker helt enkelt med att jag skriver det här. Ungfåglarna stryker ju omkring. Vintern 2021 hade jag en ung havsörn född i lappländska Finland nere hos mig. Ska då dessa unga örnar skjutas på Åland bara för att de råkar rasta/befinna sig på den ön just när skyddsjakten pågår?! Det är väl det stora "problemet" att havsörnen (ungfåglar) just stryker omkring. Så att skjuta av de som kommer eller befinner sig på Åland känns ju galet. Eller? Tror inte att man kan inrikta sig på just en eller några individer när det gäller sånt här...

Tror heller inte det kommer att hjälpa med just skyddsjakt, då det kommer anlända nya både från Sveriges fastland och Finland. Ska vi nu börja skjuta av dem när vi fått tillbaka dem? Rimmar dåligt...

Men ett är ju säkert, Åland kommer väl att bli känt i Europa om det eventuellt skall börja skjutas av örn där skulle jag tro.

Den finska lappländska örnen som var på besök hos mig, december 2021. Den hade gjort en mycket lång flygresa!

Fick ett sms av en kollega ikväll som är jägare och följer jaktnyheter frekvent, så var bara tvungen att skriva av mig om vad jag tycker. Har aldrig vart på Åland och sett hur illa det är med ejdern. Har dock aldrig hört om någon djurart som har utrotat en annan art, förutom just människan..

Det måste finnas andra sätt att skydda ejdern än att skjuta av en annan art!

Inlagt 2022-12-16 18:46 | Läst 851 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag håller med dig till 100%. Bra att du skriver om saken.
Ålänningarna bryr sig om ejdern bara för att dom själva vill skjuta den. Dom har ju haft slakt på sjöfåglar varje vår av "tradition", tills EU nyligen satte stopp på excesserna.

Jag är till del av åländskt ursprung, och har sommarvilla på Åland. På 1950-talet var det en sällsynthet att få se en havsörn, och det gav upphov till ingående diskussioner när någon kunde berätta om den fantastiska fågeln. Numera ser jag havsörn mest varje dag. Jag sitter i mitt båthus vid stranden med min 10x50 Zeisskikare och njuter av den stiliga fågeln - njuter av att det inte på alla punkter är eländes elände ute i naturen - att en så svårt ansatt art har kunnat hämta sig.
Om naturen får sköta sig själv i högre utsträckning så balanserar arterna sig mot varandra. Det behövs inga klåfinger-nissar. Har dessa nissar möjligen hört talas om en farbror som heter Darwin?
Svar från Joakim88 2022-12-16 20:01
Tack ska du ha Peter!
Har absolut ingen koll på ålänningar men just det där med att skjuta för egen skull känner jag igen från förr.

Finns en låst artikel från svenskjakt från 1 mars 2020 där det fälldes 25000 ejdrar i Danmark. Så något är ju galet måste jag säga.

Kul att få läsa din kommentar då du har åländskt ursprung. Hoppas att du fortsättningsvis kan få sitta vid ditt båthus och njuta av dessa vackra rovfåglar och alla andra sjöfåglar framöver utan att höra något skott i luften.

Och jag håller med dig här till 100%👍
Tack igen.

Mvh Joakim
Detta vansinne borde inte ens kommit upp till diskussion, klart örnarna ska va fredade!
Svar från Joakim88 2022-12-16 20:53
Jag håller med dig Stefan. Och just att skjutningar oftast ska vara lösningen på allt är så fel!
Ja, på Åland där jagar man Ejder på våren när Ejdrarna är på väg upp till sina häckningsplatser för att öka på populationen, hur smart är det? Det är klart att 'jägarna' vill ha sina feta Ejdrar för sig själva och inte låta dom bli föda åt örnar.. Lite som jägarna i Sverige vill minska Vargstammen eller helst ta bort dom.. eftersom Vargar tar både Älg och Rådjur.. Det är ju kött som jägarna vill ha i frysen för sig själva, svårare än så är det inte.. Det är dyrt att vara jägare.. Säger en som har haft jägarexamen sen mitten på 90-talet, men som aldrig har 'jagat', mer än att jag gått i 'drevet' vid en Älgjakt en gång men ingen Älg sköts..
Hälsn!
Svar från Joakim88 2022-12-17 09:59
Det låter ju minst sagt sjukt! Allt för eget intresse med andra ord.
Vargstammen är en annan het potatis som det ständigt skrivs artiklar om (svenskjakt).

Tack Jan 👍
ehrsa 2022-12-17 12:08
Ja, visst är det 'sjukt' minst sagt.. Sen kan jag förstå att en fårägare kan behöva få bort en Varg som specialiserat sig på att ta just får.. där stängsel (el) inte riktigt hjälper! Sen har jag läst någonstans att 'man' noterat enstaka Havsörnar som tycks ha specialiserat sig på att ta Ejderhonor på sina bon, det är ju en fågel som ofta ligger kvar även om man av misstag råkar komma den nära, för att man inte upptäckt den.. Men såna örnar hör väl också till naturens villkor och 'beteendeutveckling'.. På 'min' favoritö Tärnskär så fanns det alltid bra med Ejder som häckade varje år, men de sista 10 åren (av 38 besökta år) som jag besökte ön så fanns det inte längre några Ejdrar kvar, ej heller Tobisgrisslor som alltid häckat där.. Men jag tolkade det som att det berodde på den 'invasiva' arten Mink (Amerikansk vatteniller), utsläppta/förrymda från Minkfarmer.. Jag fångade själv 67 Minkar där under en 10 års period, och då fanns samtidigt fortfarande de fåglarna kvar.. Sen försvann dom när jag inte längre fångade Mink med slagfälla.. Av mestadels tidsskäl.
Hälsn!
Svar från Joakim88 2022-12-19 17:07
Ja djur kan specialisera sig på vissa byten helt klart.
Minken är ju en stor bov helt klart. Såg ett program från Norge där de åkte ut till öar och släppte lös jakthundar på mink. Hunden jagade minken till sitt bo och jägaren sköt den vid rätt tillfälle. Så visst är det problem med den arten.
Det var inte dåligt av dig Jan, kul att läsa om ditt arbete. Hoppas någon tagit över :)
Niclas Nordlund 2023-05-13 09:32
Jag är Ålänning och man jagar inte Ejder på Åland längre men Ejdern är nu rödlistad och man försöker rädda Finlands viktigaste koloni på Lågskär där uppemot 45 havsörnar jagar dem då ungarna kommer på vattnet ! . Av 5000 ejderungar som kom på vattnet 2022 överlevde endast 17st örnangreppen och ni pratar illa om oss för att vi försöker rädda dem ? . Havsörnsstammen är idag överstor och framtagen med hjälp som skyddsområden ,utfodring, konstgjorda bon mm och ingen tänkte på att vi måste sluta i tid med denna hjälp då ett allt för stort antal gör att dom blir för effektiva och då börjar dom utplåna visa arter som b.l.a ejdern på Lågskär och jag vill tillägga att det är inte jakt på örn i första hand utan skyddsjakt om det måste göras för att rädda 5000 ejdrar på bekostnad av någon örn i en överstor Havsörns stam !. Tänk efter lite och om sunt förnuft får råda så måste ni inse att Ejdern är i akut behov av hjälp och är man naturvän så gör man något och inte bara ser på när den utrotas ( det finns forsknings underlag för allt ) . Mvh Niclas Nordlund
Det här verkar ju helt befängt men så fort någons intressen hotas växer ett motstånd som kan få oanade proportioner via t ex sociala medier. Jag känner inte till något av det Peter beskriver men jag vet att ejderpopulationerna har gått ner kraftig av andra orsaker. Att döda havsörnar är inte en lösning, problemet är betydligt mer komplext än så.
Hälsningar Lena
Svar från Joakim88 2022-12-17 10:02
Visst gör det, och att skjuta av några örnar för ejderns skull känns galet då det förmodligen kommer anlända nya örnar till Åland…
Nej jag tror på en annan lösning. Stör havsörnen då med att vistas ute i skärgården eller liknande. Jag vet inte men att skjuta är ingen lösning.

Tack Lena 👍
Det är givetvis betydligt smidigare att skylla på andra djur, eftersom människan aldrig har förorsakat något.....eller? Att Östersjöns strömmingar försvinner beror ju på sälarna, som då måste skjutas av, för inte har det väl med gigantiska danska trålare att göra? Att ålen är starkt hotad, måste ju bero på storskarven, och inte på fisket eller slakten i kraftverksturbiner? Osv, osv. Angående den åländska ejderjakten kanske det ändå finns en ljusning, tack vare EU: https://www.natursidan.se/nyheter/eu-domstolen-ejderjakt-pa-aland-bryter-mot-lagen/
Vi får hoppas att även de fennoskandiska vargarna kan få samma stöttning.
Svar från Joakim88 2022-12-17 10:08
Visst är det så Yvonne. Går det dåligt för en viss djurart så kan vi skylla på en annan. Aldrig människans fel…

Tack för artikeln. Du ser, varför ens ha jakt på ejdern om den är hotad?
Fanns en artikel från svenskjakt där det sköts 25 000 ejdrar i Danmark. (2020) artikeln var låst, är ej prenumerant på den tidningen. Så kunde inte läsa hela artikeln förutom rubriken…Men varför inte förflytta danska ejdrar till Åland om de ändå skall skjutas?

Ja jag håller tummarna🙏🏻
Tack Yvonne 👍
Skyddsjakt på jägare kanske :)
HaD/Gunte..
syntax 2022-12-17 14:29
För utbetalning av skottpenningen; högerfoten inlämnas till landsfiskalen... :-)
Svar från Joakim88 2022-12-19 17:08
Ja nästan eller ;)
Mycket skall man höra. När skall dom lära sig att naturen bör sköta sitt.
Ing-Marie
Svar från Joakim88 2022-12-19 17:08
Precis. Jag tror aldrig det händer tyvärr =(
Niclas Nordlund 2023-05-13 07:47
Havsörnens överstora antal idag är framtagen med mänsklig hjälp där man aldrig satte att tak när man skulle sluta med det och nu klarar inte sjöfågeln i havet av denna predation och kan man då rädda 5000 ejderungar på Finlands största viktigaste ejderkoloni på bekostnad av en skyddsjakt av örn på ett antal som är en droppe i havet är det självklart! Ejdern är numera rödlistad och behöver all hjälp den kan få och av 5000 ejderungar 2022 blev 17 styckna flygfärdiga och resten örnat och så var naturen inte menad !!