- Mats Larsson

Ändrad ambition som nu är att fotografera mer och då och då skriva i denna blogg om det jag gillar, och det är ganska spretigt. Vi får se helt enkelt, allt är ju inte objektivt ha ha.

59 |

År 2018 var Sydafrika målet för oss, tre par, men det blev inte så. Någons mamma dog och just denna någon som var en viktig person för resans utförande kunde inte åka, hon fick ta hand om sin pappa. Så vi ställde in. Endast ett par av tre åkte.

Men Mexiko låter bra tyckte jag, vi kan ta en tur till Kuba när vi ändå är i krokarna. Sagt och gjort. Många nya intryck, en del gamla pyramider och ruiner i Mexiko, mycket fattigt på Kuba, oj, oj hur ska de någonsin få ordning på Havanna, detta kulturarv? Charmigt tycker en del, förfärande fattigdom säger jag.

 

---

Postat 2021-02-18 23:37 | Läst 977 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

58 | Nya intryck, formligen

Postat 2021-02-14 19:11 | Läst 722 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

57 | Ske folkets vilja

Flytten över torget lockade stor publik.

På bästa läge börjar nu det nybyggda kongresscentret med tillhörande hotelldel bli klart. För några veckor sedan uppfördes regnskydden från den gamla perrongen som stod på kongresscentrets plats fram till 2016 då hela byggnaden Ångfärjestationen flyttades rakt över torget. Dessa regnskydd ska åter skydda resenärer men denna gång kanske de ska tjäna personer som önskar åka taxi. 

De återanvända perongskydden ska anknyta till platsens historia, de stod inte exakt på denna plats men nästan.

För Ångfärjestationen blev flytten ett lyft, de fick i ett slag tillgång en kajkant och mot den har det anlagts ett stort trädäck som grund för en uteservering. Planerna från kommunens sida var att riva byggnaden vilket stötte på patrull hos när det blev känt hos invånarna. Därefter diskuterades en flytt av byggnaden men det slutade med att byggnaden fick en ny placering 50 m söderut. Detta var 2016. Vetgiriga kan läsa vidare här.

 Bilden är tagen bakom ett staket, har kanske mindre betydelse.


För de ekonomiskt intresserade och de som betalar skatt i staden, flytten kostade 28 miljoner.

Själva kongresscentret har också stött på patrull flera gånger, det har varit för högt, inte passat in eller så har det varit något annat. Så den byggnaden har ritats om flera gånger.

Rubriken är kanske lite missvisande, hade folket fått bestämma hade det antagligen inte byggts någonting. Nuförtiden överklagas alla beslut till högsta instans vilket innebär att allting tar väldigt lång tid att genomföra, tur i vissa fall kan man konstatera. Men rubriken avser att The Tivoli, rockklubben som var belägen i den gamla Ångfärjestationen, den fick vara kvar på ungefär samma plats.

 Inget för finsmakare, en bild i blagande sol, den flyttade byggnaden längst till höger. Det tredje bruna huset från vänster rymmer lägenheter som Erik Bancks stiftelse äger, det tar vi en annan gång. Första delen av två om Bancks kan man läsa här. Andra delen är inte påbörjad än. Mellan kongressbyggnaden och Sjöfartsmonumentet ser man Bernadottetrappan, där Jean Baptiste Bernadotte, sedermera Karl XIV Johan, landsteg den 20 oktober 1810.

---

Postat 2021-02-07 23:25 | Läst 736 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

56 | Raka rör

Jag blev lite inspirerad av bilderna från Malmö Raceway. Intresset för min del startade i tidig ålder. Tidningen Colorod med en artikelförfattare som hette Sture Torngren läste jag gärna. Sture beskrev bland annat vedermödorna med att bygga en CA - en competion altered, som det heter på fikonspråk, detta var kanske 1977. Till ramen behövde han rör, tog bussen in och tog bussen hem, denna vända med rör. Vad jag minns var skapelsen inte någon värstingraket men den hastade iväg de 402 metrarna på låga 10:or. De bästa på den tiden körde på låga 8:or. Jag hittade en bild som intresserade kan klicka upp här.

Sture startade efter några år även tidningen Wheels som finns än idag. Han drev ett projekt som fick stort genomslag för de som önskade bygga sina egna bilar. På den tiden var lagstiftningen sådan att för att få en bil godkänd så var man tvungen att krocktesta den, alltså förstöra den. Så det gick alltså inte att bygga sin egen bil i Sverige på den tiden. Sture och antagligen några andra uppvaktade myndigheterna under en lång tid och lyckades få till en ändring. Det innebar att besiktningsmän inspekterade bilbyggena löpande och på så vis kunde de godkännas utan förstörande krockprov. Bilden på bilen är ett exempel på detta. Knappast någon originalare, men tilltalar många, hm ja i alla fall mig. Nej, nej det är inte min bil, jag kör ju elbil.

---

Postat 2021-02-03 20:19 | Läst 1024 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera