Annons

Vitbalansfråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

flood76

Ny medlem
Jag försöker filma på kvällen i en stad med många olika ljuskällor. Men hittar ingen bra vitbalans inställning som ser bra ut, nån som har tips?
Jag filmar med Fuji X-h2s
 

froslunda

Aktiv medlem
kan du inte köra manuell inställning? fota något neutralt vitt eller grått och sätt vitbalansen på bilden
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag försöker filma på kvällen i en stad med många olika ljuskällor. Men hittar ingen bra vitbalans inställning som ser bra ut, nån som har tips?
Jag filmar med Fuji X-h2s
Det är kanske så att ljuskällorna har olika färgtemperatur så att det blir blandljus hur du än ställer vitbalansen (vitpunkten) i kameran.
Prova att ta olika bilder med varierande färgtemperatur genom att använda inställningen för Kelvingrader. Ljuskällor brukar variera mellan 2700-3200K kanske upp till 4000K. Välj sedan den färgtemp som du tycker passar bäst.
 

nivas

Aktiv medlem
Ljuskällorna har nog olika färgtemperatur. Ett trick att använda är att skruva ner färgmättnaden vid redigering. Slutresultatet kommer att se mer svart vitt ut, men man störs inte lika mycket av avvikelserna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte bara färgtemperaturen som varierar, utan en del ljuskällor har inte ett komplett ljusspektrum. Det saknas helt enkelt färger i ljuset. Värst i stadsmiljö brukar gult natriumljus vara, även om bl a det och kvicksilver är på väg bort så är det inte borta överallt.
 

flood76

Ny medlem
Tack för alla tips. Ska ha med ett vitt papper nästa gång! Å visst går det att "skruva ner färgmättnaden", men jag vill få till livligheten med alla olika ljuskällor, jag vet att det är svårt, men vill försöka iaf!
 

apersson850

Aktiv medlem
Då är det nog helt enkelt så att de olika färgerna ingår i livligheten. Eller så får du försöka med mindre utsnitt, så du inte blandar lika många ljusskällor.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Ett tredje, jobbigare alternativ är att gå full post-production, där du maskar och trackar områden och justerar vitbalanserna var för sig i bilden. Var själv tvungen att göra det för en stillbild, och det var måttligt jobbigt. För video torde det vara extremt jobbigt, men kanske ett illa tvunget måste om du är ute efter absolut perfekt vitbalans.

Däremot håller jag med Anders Persson att om du gör mer dokumentativt filmande så tillför det livligheten och äktheten.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag plåtar mycket i staden på natten och när det är mörkt och min erfarenhet är att det är så många olika ljuskällor att det är mer eller mindre omöjligt att få en färgbalans som fungerar för hela bilden. När man plåtar stillbilder som mig kan jag gå in efteråt och justera delar av bilden eller vissa färger, men det blir knepigt (eller omöjligt?) om man filmar. Men som sagt, det är så olika färgtemperatur på olika ljuskällor och det ställer till det. Samma sak om du själv använder ett gråkort eller vitt papper, då kommer du få rätt färgbalans just där du mäter, men det kan bli helt fel bara en bit bort där någon annan ljuskälla dominerar.
 

nrdlnd

Medlem
Jag har ingen egen erfarenhet av att filma på kvällen/natten. Jag kan tänka mig att prova med stillbilder olika färgtemperaturer och försöka hitta en inställning som ger den karaktär som du vill ha. Sedan försöka att hålla den och inte ändra för mycket, annars blir det störande vid klipp. Det är ju en del av karaktären med artificiella ljuskällor att de har olika färgtemperatur och låta dem ha det, men då ska inte inställningarna ändras. Svartvitt är ju en genväg förstås.
 
ANNONS