Annons

Snabbfästen till kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har ni sett såna här snabbfästen/-kopplingar fast mindre någonstans? Svårt att googla, de kan kallas lite vad som helst.

Alternativt en SMAL kamerarem som redan har sådana fästen (en billig, inget från Leica för 1000 kr).

Ska ha det till den lilla RX100 jag köpte. JJCs fästen är för klumpiga till den lilla kameran och en tunn rem. Och alla remmar med snabbfästen jag hittar är gjorda för tunga systemkameror, alldeles för breda och klumpiga. Hittade en kikarrem som såg bra ut, men det gjorde inte priset.

Tog en gammal läderrem från en kikare som funkar perfekt, men jag vill inte alltid ha den på och det är för bökigt att meka med remlåsen hela tiden + att remmen till slut kommer att gå sönder om jag gör det.

Det är alltså de här dimensionerna det rör sig om, remmen är mindre än en cm bred.

rem.jpg
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har kameran i fickan eller i handen, med medföljande handledsrem. Aldrig tänkt tanken att ha den runt halsen.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har kameran i fickan eller i handen, med medföljande handledsrem. Aldrig tänkt tanken att ha den runt halsen.
Jag har en RX100 som jag använder på semestern. De första åren gjorde jag som du och använde handlovsrem, men märkte att jag ibland ville använda bägge händerna och hade för små fickor för kameran. En halsrem löste saken!

Men jag vill också gärna ha snabbfäste!
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Precis. Jag avskyr att bära i händerna och tycker det är skönt att bara kunna släppa kameran när jag fotat klart.

Finns ju massor med prylar som har remmar med snabbkopplingar och sån där tunn tråd att trä genom kamerafästet som vi behöver - men då är det "ögleremmar" med bara en fästpunkt. Vi vill ju ha två. Är säker på att det finns, för andra syften än kameror kanske, men vad sjutton kan det heta?

Baserat på vad du skriver om remmens bredd på 10 mm så anar jag att denna kamerarem är alltför bred då den är 16 mm.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/vaskor/remmar/gear-kamerarem-buffalo-16-mm-svart-lader
Ja, helst smalare. Men fr.a. har den där inga snabbkopplingar, så såna måste ändå hittas separat.
 

egrh

Medlem
Jag har letat efter någon typ av liten, men stark karbinhake att fästa remmen i. Med en sådan vore det enkelt att haka fast remmen i kameran.
Tyvärr har jag inte hittat någon tillräckligt liten.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Kollade såna där lekare, men hittade inga som såg ut som om man skulle kunna fästa en rem i dem.

Men jag tror jag kommit på nåt. Karbinhake som nämnts, men en i plast så man inte repar sönder kameran om man trycker ner allt i en väska.

Till den lilla väskan jag köpte följde det med en helt värdelös rem (den är inte ställbar och är på tok för lång), men den fäster med en sån där plastkarbinhake. Jag googlade och såg liknande med en öppning där man kan trä in remmen. Man skulle behöva hitta en fysisk butik så man kan prova att det passar.

Visa bilaga plastkarbin.jpg

Det bästa vore ju en sån där snabbkoppling, men om man inte hittar en sån kanske det här funkar.
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Men hörni, sökmojen hos Kamda är inte toppen. Den här fick jag upp genom google.

Och titta här, en bild på det på en... taa-taa!... RX100 om jag inte ser fel! Det där måste väl bli bra?

Obs att remmen får vara högst 10mm!
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
@perstromgren och andra intresserade.

Fick nyss snabbfästene, så nu har jag äntligen allt! Puh. De passade perfekt. Jag la ett av fästena som följer med kameran bredvid så ni kan se att de är i samma "storleksordning".

Om nån annan tänker köpa så kan det vara bra att veta att det där med max 10mm, det är 10.000 mm! Jag mätte min gamla läderrem och den var 10. Mitt på. Men i ändarna är den aningen bredare, kanske nån säkerhetsgrej. Skulle säga mindre än 1 mm, men synbart om man anstänger sig att riktigt sefter. Det gick inte. Remmen är ju rätt tjock och stel där i ändarna ockå. Blev till att ta fram saxen och hyfsa bara pyttelite i kanterna i ändarna och då slank den in.

Visa bilaga P5100003_DxO-E.jpg
 
ANNONS