Annons

Tips på på fågelfotarkamera då min EOS7D har dött

Produkter
(logga in för att koppla)

Vambo

Ny medlem
Min Canon EOS 7D har tjänat mig väl, men börjar sjunga på sista versen - jag kommer att behöva ett nytt hus. Men vad ska jag köpa? Jag är helt ointresserad av kamerateknik, och fotar uteslutande fåglar i fält - både sådana som poserar lydigt, och sådana som flaxande skyndar förbi. Jag kör uteslutande på P och med autofokus, och rör nästan aldrig inställningarna. Jag behöver inte massa fräna finesser som inte är automagiska.

Jag vill inte byta ner mig när det kommer till bildkvalitet och till "zoom-hastighet". Vad köpa?
 

Marteric

Aktiv medlem
Låter som du skall kika på Canon R7. Med adapter RF/EF passar ditt/dina objektiv och du får en trevlig uppgradering vad gäller autofokus...och allt annat...
(Fotar du flygande fåglar tycker jag absolut du skall lägga lite tid på att lära dig lite om inställningar. "P" vet inte om du fotograferar en gråsten eller flaxande fåglar....)
 

Vambo

Ny medlem
Låter som du skall kika på Canon R7. Med adapter RF/EF passar ditt/dina objektiv och du får en trevlig uppgradering vad gäller autofokus...och allt annat...
(Fotar du flygande fåglar tycker jag absolut du skall lägga lite tid på att lära dig lite om inställningar. "P" vet inte om du fotograferar en gråsten eller flaxande fåglar....)
Stort tack för råd! Är det samma batterier och minneskort, eller måste jag köpa nya sådana också - förutom adaptern... På tal om adaptern - är det bra/viktigt med filter? Eller rättare sagt, förlorar jag något via objektiv till hus om jag inte har filter?
 

Marteric

Aktiv medlem
Har inte svar ang. Batteri och minneskort, men den infon bör du hitta snabbt på nätet. Vet nog inget filter som skulle påverka bilder på fåglar till det bättre...förutom ett cpl ( cirkulärt polarisationsfilter) under vissa omständigheter. Är det detta filter du tänker på?
 

nivas

Aktiv medlem
Stort tack för råd! Är det samma batterier och minneskort, eller måste jag köpa nya sådana också - förutom adaptern... På tal om adaptern - är det bra/viktigt med filter? Eller rättare sagt, förlorar jag något via objektiv till hus om jag inte har filter?
Det är samma batteri för både 7D och R7. Annat minneskort, SD istället för CF, nytt minneskort kostar två-trehundralappar.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag bytte själv från 7D mk 2 till R7, och den främsta känslan jag har är hur många inställningsmöjligheter att göra fel det finns !!! Jag kanske lär mig, men så känns det efter några månader.....
 

UlfHan

Aktiv medlem
Stort tack för råd! Är det samma batterier och minneskort, eller måste jag köpa nya sådana också - förutom adaptern... På tal om adaptern - är det bra/viktigt med filter? Eller rättare sagt, förlorar jag något via objektiv till hus om jag inte har filter?
Jag antar att du syftar på om du behöver en adapter med filter. Det tycker inte jag. Fotar du fåglar är det nog väldigt sällan du behöver filter, om någonsin.
 

PMD

Aktiv medlem
Om (när!) man sen så sakteliga går över till RF-objektiv måste man ändå skaffa nya filter.
 
ANNONS